پیچک فایل

سیما فایل دانلود مقاله گزارش کارآموزی پروژه نمونه سوال

پیچک فایل

سیما فایل دانلود مقاله گزارش کارآموزی پروژه نمونه سوال

بررسی شیوه های فرزندپروری و سلامت روان

بررسی شیوه های فرزندپروری و سلامت روان

بررسی شیوه های فرزندپروری و سلامت روان

  این فایل ورد و اماده پرینت میباشد

موضوع مقاله :      بررسی شیوه های فرزندپروری و سلامت روان

=====================================================

فهرست مطالب

- فصل اول

مقدمه

بیان مسئله

اهداف پژوهش

اهمیت پژوهش

سوال و فرضیه پژوهشی

تعاریف نظری و عملیاتی شیوه های فرزندپروری

تعاریف نظری و عملیاتی سلامت روانی

فصل دوم : ادبیات و پیشینه ی تحقیق

الف. نظریه های شیوه های فرزندپروری

- نظریه ی گوردن

- نظریه ی درایکورز

- نظریه ی زیگمن

- نظریه ی وینترباتوم

ب. تحقیقات صورت گرفته در داخل و خارج از کشور

- تحقیقات در داخل کشور

- تحقیقات انجام شده در خارج از کشور

ج . انواع خانواده ها

1- اهمیت خانواده

- خانواده به عنوان سیستم

- خانواده به عنوان معلم و الگو

- خانواده به عنوان کانون محبت و امنیت

2- انسان محصول تربیت

3- تربیت و نقش آن در خانواده

- نقش پدر و اهمیت حضور او در خانواده

- نقش مادر و اهمیت حضور او در خانواده

4- عوامل موثر بر روابط والد و فرزندی

5- نقش خانواده و تاثیر آن بر شخصیت کودک

6-  رابطه ی والد و فرزندی و نقش ان در بهداشت روانی خانواده

د. خانواده و سلامت روانی فرزندان

1- مفاهیم و تعاریف اساسی

2- موضوعات مهم در تربیت فرزندان

3- مفاهیم و تعاریف سلامت روانی

ه. راهبرده های ایجاد بهداشت روانی در خانواده

ی. سلامت روانی

1- الگوی وینتر باتوم

2- سلامت روانی در مکاتب مختلف

3- نقش خانواده بر سلامت روانی

4- نقش فرزندان برسلامت روانی

5- عوامل موثر بر سلامت روان

6- نظام اجتماعی و اقتصادی روان

- نظام اجتماعی و اقتصادی والدین

- نقش اقتصاد در خانواده

- وضعیت اجتماعی اقتصادی والدین

- معنویت در خانواده امروز

چکیده :

این پژوهش به بررسی شیوه های فرزندپروری و سلامت روان می پردازد که

- آیا بین شیوه های دیکتاتوری از سبک فرزندپروری و سلامت روانی رابطه ی معنی داری وجود دارد؟

- آیا بین شیوه های سهل انگاری از سبک های فرزندپروری و سلامت روانی رابطه معنی داری وجود دارد؟

- آیا بین شیوه های دموکراتیک از سبک های فرزندپرری و سلامت روانی رابطه معنی داری وجود دارد؟

و فرضیه های مربوط به آن عبارتند از :

- بین سبک دیکتاتوری و سلامت روانی رابطه معنی دار وجود دارد.

- بین سبک سهل انگاری و سلامت روانی ابطه ی معنی دار وجود دارد.

- بین سبک دموکراتیک و سلامت روانی رابطه ی معنی دار وجود دارد.

همچنین از تست های شیوه های فرزندپروری دیانابامرنید و تست سلامت روانی GHQ28بر روی 70 نفر از دانش آموزان فرهنگسرای خانواده جمع آوری گردید با توجه به فرضیه های فوق و نتایج با استفاده از آمار توصیفی Tاستودنت نتایج زیر بدست آمده .

- بین سبک دیکتاتوری و سلامت روانی رابطه ی معنی داری وجود نداشت و فرضیه صفر قبول شد.

- بین 2 سبک دیگر یعنی سبک های سهل انگار و سبک دموکراتیک رابطه ی معنی داری وجود دارد و فرض صفر رد می شود.

- مقدمه

اگر به تاثیر خانواده در شکل گیری شیوه های فرزند پروری نظری بیاندازیم متوجه می شویم که بچه ها از طریق روابط تاثیر گذاری و تاثیر پذیری می شوند و در واقع این کانون گرم خانواده است که انسانها و افراد را می سازد و این ساختن ها در کودکی بیشتر است و در دوران حساس زندگی خود زیر سلطه پدر و مادر است (هیلگارد ، 1369

در سده های اول میلادی شیوه های فرزندپروری تا حدودی تند و خشن بود و بیشتر به والدین توصیه می شد به جای لوس کردن کودک و در آغوش کشیدن کودک با او به جدیت رفتار کنند این روش خشن تا حدودی زیر نفوذ مکتب رفتار گرای بود و هدف این مکتب ایجاد عادت (خوب) و خاموش کردن عادت (بد) بود این دیدگاه را عینی ، کنترل کننده و غیر عاطفی می دانستند نقل قولی است از واتسون بنیان گذار مکتب رفتارگرایی که می گوید : با بچه ها طوری رفتار کنید که گویی یک بزرگسال است کم سن و سال با او به شیوه های عینی و با استواری ملاطفت آمیز رفتار کنید هرگز او را به آغوش نکشید و روی زانوی خود ننشانید (واتسون ، 1928 به نقل از رئیس دانا 1370).

در دهه 1940 این روند به سمت جمعیت سهل گیر و انعطاف پذیر بیشتری پیدا و به طور کل دگرگون گردید از جمله طرفداران این دیدگاه می توان به بنیامین اسپاک اشاره نمود او به والدین توصیه می نمود از شم طبیعی خود پیروی کنند و از برنامه های انعطاف پذیری که هم با نیازهای خود آنها هم با نیازهای کودک سازگاری داشته استفاده نمایند (هیلگارد و همکاران ، 1983، ترجمه براهنی و همکاران 1373) و به نظر من والدین عصر جدید زیاد این شیوه را مناسب نمی دانند و حال آنکه مهم ترین کانون رشد و تربیت کودک خانواده است پس چه باید کرد؟قدری تامل برانگیز است.طفل با امکانات بالقوه ارثی پا به محیط خانواده می گذارد و بعد این محیط است که با قدرتهای رفتاری از بدو تولد و حتی قبل از آن او را احاطه کرده و فرایند اجتماعی شدن به برکت تعامل با تک تک اعضای خانواده می باشد و از طرف دیگر والدین باید با ایجاد روابط عاطفی سالم و سازنده ابراز محبت و پذیرش کودک و با تعیین ملاک های با ثبات از رفتارهای مطلوب بهترین و موثرترین شیوه های اجتماعی شدن و بنای یک تربیت صحیح را فراهم کنند (مامن و همکاران مترجم یاسایی 1375).

یکی از عوامل اساسی در تربیت فرزندان ، ایجاد سلامت روانی در آنهاست.اگر زمینه سلامت روانی را در خانواده ایجاد کنید ، دارای فرزندانی با شخصیت ، متعادل ، سازگار ، با عاطفه ، اجتماعی ، با اعتماد به نفس ، مسئولیت پذیر ، منطقی ، عادل و... خواهید داشت.به بیان دیگر اگر فرزندانی با سلامت فکر قابلیت ارتباط موزون و هماهنگ با دیگران می خواهید که قادر با تغییر و اصلاح محیط فردی و اجتماعی و حل تضادها و تمایلات شخصی به طور منطقی یا عادلانه مناسب شوند و سه فضای اساسی زندگی ، عشق ، کار و تفریح در آنها به وجود آید باید والدین زمینه بهداشت روانی را در خانواده مهیا کنند.و سلامت روانی به سالم و متعادل بار آوردن شخصیت فرزندان از طریق فراهم آوردن محیط مناسب  برای تامین نیازها و شکوفایی استعدادها مربوط می شود (میرکمالی ، 1378).

 

بیان مسئله

والدین اولین کسانی هستند که زیر بنای شخصیت سالم یک نوجوان را گذراند دوره نوجوانی همواره نمی توان دوره خاص باشد نوجوان خام است بسیار از مشکلات آنان را به بی تجربه نسبت می دهند اگر چه ممکن است نوجوان مهارتی کسب نکرده باشد ولی این بدان معنی که نتوانسته کاری انجام دهد و در بعضی خانواده ها در بین والدین و نوجوانان درگیری وجود دارد همین امر موجب مشکلات چندی در دوران بلوغ یعنی همین نوجوانی می گردد مثال (درون گرایی و گوشه گیری) می شود در خانواده هایی که هر دو والد تندخو و مستبد هستند نه پسر و به دختر الگو مناسب برای برای رفتار مناسبی را فرا بگیرد این خانواده ها زیر بنای مشکلات نوجوان را خود می گذارند چه بسا باعث مشکلات بعدی آنان می شوند.همچنین خانواده هایی هستند که والدین ایده آل دارند و هر دو با احترام و توام با تفاهم و صمیمیت موجب رشد عقلانی عاطفی در همه زمینه ها را فراهم می آورند (احدی و بنی جمالی 1374 شعاری نژاد 1349 به نقل از شمس نجفی 1385).

- آیا بین شیوه های فرزند پروری و سلامت روانی رابطه معنی داری وجود دارد؟

اهداف پژوهشی

پدر و مادرها برای به دست آوردن ابتکار عمل و انجام وظیفه تربیتی فرزندان الزاماً باید اطلاعات خود را هر روز غنی تر کنند تا بتوانند بر کودکان خود موثر واقع شوند والدین باید بدانند که کودکان در هر شرایطی توانایی انجام دادن چه کارهایی را دارد و متناسب با توانایی های آنان از آنها انتظار داشته باشند نوجوان به خاطر پشت سر نهادن دوران کودکی با تغییراتی در بدن خویش مواجه می گردد حال آنکه این تغییرات در روان و برخورد او در جامعه گسترش می یابد اینکه کیست و در کجا قرار دارد و چه نقشی باید داشته باشد اگر او بتواند این تغییرات را یکپارچه کند خویشتن پنداری پیدا خواهد کرد اما اگر نتواند خود را بشناسد که البته این مقوله به کمک والدین میسر می شود با سردرگمی بر هم خوردن سلامت روانی او رو به رو خواهد شد و پیامد آن تزلزل در اعمال و رفتار کودک و نوجوان خواهد بود بزرگ کردن  فرزندان یکی از دشوارترین مسئولیت هاست که بزرگسالان در زندگی خود بر عهده دارند با وجود این غالب مردم برای پدر و مادر شدن آمادگی ندارند بعضی از مردم دچار مشکلات عاطفی یا فشارهایی در زندگی که مانع از آن می شود که والدین خوبی باشند (برگس و کانجر 1987).

 به طور کلی هر ویژگی رفتاری و عاطفی می تواند بر روی سلامت روانی نوجوان ما اثر گذار باشد.این تحقیق درصدد است.

 ارتباط بین شیوه های فرزند پروری و سلامت روان را بررسی کند:

1-آیا بین سبک دیکتاتوری و سلامت روانی رابطه ی معنی وجود دارد ؟

2-آیا بین سبک سهل انکاری و سلامت روان رابطه معنی داری وجود دارد؟

3-آیا بین سبک دموکراتیک و سلامت روان رابطه معنی داری وجود دارد؟

 

اهمیت و ضرورت پژوهش

رفتار والدین و مربیان بطور کلی بزرگترها با نوجوانان و کودکان خود از اهمیت خاصی برخوردار است و آنها هستند که با کنش های بهنجار و نابهنجار خویش گاهی سرنوشت نوجوان را تغییر می دهند و او را به بیراهه می کشاند یا راه درست زندگی را به او نشان می دهند دانستن این موضوع که فرزندان ما در سنین نوجوانی دستخوش چنین تغییراتی می شوند و او باید خود را با تمام این تغییرات هماهنگ کند و به جای ایجاد نگرانی در نوجوان احساس امید را در او پرورش دهیم.پدر و مادر آگاه و فهمیده محیطی سرشار از محبت و تفاهم را به وجود می آورند و به فرزندان خود فرصت می دهند مشکلات و مسائل دوران نوجوانی را به آسانی در محیط خانواده حل نمایند.

والدین در این میان با مهر و محبت این حمایت  و امنیت را درنوجوان ایجاد کرده و منجر به ارتقای سلامت روانی کودک و نوجون خود می گردد.با توجه به این مهم در این پژوهش برانیم که بررسی نماییم کدامین روش رابطه مثبت بیشتری با سلامت روانی نوجوان ما دارد علی رغم این که تحقیق در مورد رابطه بین سلامت روان و شیوه های فرزند پروری نشانگر یک رابطه علت و معلولی نیست با این حال تحقیق زمینه را برای تحقیقات علی آینده فراهم کند.

 

سوال

1-آیا بین شیوه های فرزند پروری والدین سخت گیر (مستبدانه) با سلامت روانی فرزندان رابطه ی معنی داری وجود دارد؟

2-آیا بین شیوه های فرزند پروری والدین سهل گیر با سلامت روانی فرزندان رابطه ی معنی داری وجود دارد؟

3-آیا بین شیوه های فرزند پروری والدین قاطع و منطقی (دموکراتیک) رابطه معنی داری وجود دارد؟

 

بررسی نقش خانواده در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دیر آموز

بررسی نقش خانواده در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دیر آموز

بررسی نقش خانواده در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دیر آموز

این فایل حدود 75 صفحه است و با فرمت ورد بوده و شما می توانید آن را ویرایش نمایید 
 
بررسی نقش خانواده در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دیر آموز
 
فهرست مطالب :
 
 
فصل اول :
 
طرح تحقیق1
 
مقدمه 1
 
بیان مسئله6
 
اهداف تحقیق 7
 
اهمیت و ضرورت تحقیق 8
 
فرضیه های تحقیق 9
 
تعاریف10
 
روش تحقیق12
 
روش جمع آوری اطلاعات 13
 
فصل دوم : ادبیات تحقیق
 
ادبیات تحقیق 14
 
کارکردهای خانواده14
 
انواع خانواده از بعد تربیتی 17
 
روابط و نظام ارزشی خانواده 19
 
تاریخچه کودکان استثنائی20
 
خصوصیات دانش آموزان دیر آموز21
 
ملاکهای تشخیص دیرآموزان22
 
طبقه بندی عقب ماندگان ذهنی 23
 
علل عقب ماندگی ذهنی 26
 
فصل سوم : روش تحقیق
 
نوع تحقیق 40
 
جامعه و نمونه آماری پژوهش 41
 
روش نمونه گیری 41
 
ابزار اندازه گیری43
 
روش جمع آوری اطلاعات 43
 
شاخص اعبار روائی 44
 
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
 
تجزیه و تحلیل داده ها 46
 
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات
 
یافته ها و پیشنهادات 61
 
پیشنهادات این پژوهش 64
 
محدودیت های تحقیق66
 
فهرست منابع 67
 
ضمائم 69
 
 
طرح تحقیق
 
عنوان اصلی
 
"بررسی نقش خانواده در پیشرفت تحصیلی دیرآموزان"
 
مقدمه
 
عقب ماندگی ذهنی یا به اصطلاح دیگر نارسایی رشد قوای ذهنی موضوع تازه و جدیدی نیست بلکه در هر دوره و زمان افرادی در اجتماع وجود داشته اند که از نظر فعّالیت های ذهنی در حد طبیعی نبوده اند 
 
بخصوص از روزی که بشر زندگی اجتماعی را شروع کرده موضوع کسانی که به عللی قادر نبودند خود را با اجتماع هماهنگ سازند مطرح بوده است اجتماع برای مصلحت، تعصب یا سالم سازی بعضی افراد را تحمل کرده، عده ای را محبوس می ساخت یا به مرگ محکوم می نمود 
 
از مجموعه مدارک به دست آمده چنین استنباط می شود که تا قرن هجدهم این افراد مورد توجه و لطف نبوده و حتی پزشکان از پذیرفتن درمان آنان خودداری می کردند (میلانی نو، 7 ص 23) و زمانی تصور می شود بعضی بچه ها زرنگ و برخی تنبل هستند همچنین تصور می شود که بچه های زرنگ پرتلاش هستند و دیگران چنین نیستند هرچه آموزش و پرورش عمومی بیشتر گسترش می یابد این اشتباه مشخص تر می شود صاحب نظران در آموزش و پرورش با سئوالاتی از این قبیل مواجه هستند که آیا افراد با توانایی های خاص متولد شده اند؟ آیا این توانائی ها را می توان در سال های اولیه زندگی سنجید تا شاید بتوان پیشرفت در آینده را قابل پیش بینی و برنامه ریزی کرد و یا آیا فقر در فرآیند رشد هوش تأثیر دارد؟ (فروغی 1373 ص 31)
 
تفاوت های فردی دانش آموزان، که حاکی از وجود قضاوت در توانایی های آنان است، از مهمترین اصول و مواردی است که همیشه باید در آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد از جمله توانایی های متفاوت کودکان که موجب تفاوت عمده بین عملکرد آنان می شود، توانایی های شناختی و از جمله هوش است که میزان آن در همه افراد یکسان نیست، در نتیجه باید به آن توجه خاصی مبذول شود زیرا نوع و سرعت آموزش باید با توانمندی های شناختی دانش آموزان هماهنگ شود 
 
قشر نسبتاً وسیعی از دانش آموزان مدارس عادی، که در عین تفاوت هوشی بارز با دیگر دانش آموزان در کنار سایر کودکان می نشیند و از امکانات مشابه آنان در مدارس بهره می برند دانش آموزان دیرآموزند (توکلی 1376 ص 51)
 
خانواده به عنوان مهمترین گروه اجتماعی که کودک معلول عضوی از آن است، در تحول ساختهای شناختی اجتماعی و عاطفی کودک نقش بسزایی ایفا می کند نقش خانواده در امر آموزش کودکان استثنایی و بخصوص عقب مانده ذهنی بسیار خطیر و مهم است برای مثال خانواده ای که کودک عقب مانده ذهنی آموزش پذیر دارد محتاج اطلاعات و مهارتهای متفاوتی از خانواده ای که کودک نابینا دارد می باشد (ماهنامه ی آموزشی- تربیتی پیوند، سال 1375 ص 30)
 
به طوری که آمارهای بین المللی نشان می دهد در هر جامعه ای بیش از ده درصد کودکان با ویژگی های متفاوتی نسبت به سایر کودکان متولد شدند و از نظر ذهنی و یا جسمی با کودکان عادی تفاوت دارند این گروه از کودکان، تحت عنوان کودکان استثنایی مورد توجه مسئولان تعلیم و تربیت همه کشورها هستند و تاکنون برای آموزش و پرورش آنان برنامه های خاصی تدوین گردیده است 
 
البته برای هر دسته از این کودکان به تناسب وضع جسمی برنامه ریزی خاصی باید صورت گیرد و روش های خاصی برای آموزش و پرورش آنان اجرا شود اما آنچه باید در مورد همه آنان در نظر باشد این است که آنان نیز مانند دیگر افراد از حقوق انسانی بهره مند بوده و از این جهت هیچ تفاوتی با سایر کودکان ندارند (افروز، 1367, ص 10)
 
 
 
بیان مسأله
 
آیا خانواده در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دیرآموز نقشی دارد؟
 
نهاد خانواده در مجموعه نهادهای جامعه از نظر اندازه کوچکترین واحد ولی از نظر اعتبار و اثربخشی والاترین و عظیم ترین نهاد اجتماعی است و بدون تردید اساس تحول از خانواده آغاز می شود و بسیار ساده اندیشی است که تمام بار سنگین تعلیم و تربیت را به دوش مدرسه بیافکنیم و نقش خانواده و کارکردهای اساسی این نهاد مقدس را مورد توجه قرار ندهیم کودکان و نوجوانان کشور ما با مشکلات روحی و روانی روبرو هستند و قسمت اعظم این فشارها به خانواده و والدین و روابط آنها باهم و فرزندان برمی گردد و این خانواده ها هستند که در این زمینه بهترین حلّال مشکلات فرزندانشان هستند و با بینش و درک صحیح است که می توانند در جهت موفقیت و آگاهی دقیق فرزندانشان را یاری نمایند و قدرت درک خود آنها و مشکلاتشان را داشته باشند (مازلو، آبراهام- نظرات مازلو و رابطه آن با نقش معلمان و مربیان و اولیاء آموزشی، ص 135)
 
 
 
اهداف تحقیق
 
از آنجایی که نقش خانواده در پیشرفت تحصیلی فرزندان نقش بسیار اساسی و مهم در زندگی فرد است و خانواده کانون پرورش نسل آینده است در این کانون نهال ارزشهای انسانی که بذر آنها در لحظه آفرینش در ضمیر آدمیان پاشیده شده است باید رشد و نمو کرده درخت انسانیت به بار نشیند از این رو هیچ یک از نهادهای اجتماعی نقشی را که خانواده در ساختار فکری، شخصیتی، روحی، اخلاقی انسان دارد نمی توانند ایفا کنند با توجه به رشد روزافزون جمعیت و پیچیده شدن جامعه و اینکه سه چهارم اوقات بچه ها در نزد خانواده ها سپری می شود باید به بررسی نقش خانواده و کارکردهای اساسی این نهاد مقدس توجه خاص مبذول داشت (شهرآرا، سال 1373، ص 45)
 
با توجه به مطالب ذکر شده متأسفانه در این منطقه والدین آن چنانکه باید و شاید از جایگاه ویژه خود در ارتباط با تعلیم و تربیت فرزندان استثنایی آگاهی ندارند و حتی آن دسته ای هم که تا حدودی از این امر مطلع هستند از شیوه های صحیح رفتار و برخورد با فرزند خود مخصوصاً در امر آموزش اطلاعات چندانی ندارند ارتباط بیشتر مربی با والدین و شناخت خانواده کودک ناتوان این امکان را می دهد که در امر آموزش تفاوت های فردی بیش از پیش مدنظر داشته و در مواردی که والدین نیاز به راهنمایی دارند از شیوه های تربیتی صحیح استفاده کنند و هدف اصلی من از این تحقیق شناخت و نقش خانواده و کمک هرچه بیشتر به امر آموزش فرزندان آنهاست 
 
 
نتیجه گیری و پیشنهادات
 
«یافته ها و پیشنهادات» با توجه به نتایج به دست آمده می توان چنین اظهار نمود که بین سطح درآمد و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دیرآموز رابطه بسیار زیادی وجود دارد به عبارتی ساده تر هرچه سطح درآمد خانواده بیشتر باشد فرزندان آنها نیز از پیشرفت تحصیلی بهتری برخوردارند چرا که با ایجاد فضای آموزشی مناسب و تهیه امکانات و ملزومات آموزشی به نوعی سرمایه گذاری بلندمدت و مطمئن تر نموده است که این امکان در خانواده های طبقات پایین تر از نظر مالی کمتر اتفاق می افتد البته فرزندانی باهوش و تیزهوش و دارای پیشرفت تحصیلی در خانواده های کم درآمدتر نیز دیده شده است و نمی توان منکر این قضیه شد ولی چون این نمونه ها بسیار اندک هستند نسبت به فرزندان افرادی که درآمد خوبی دارند لذا می توان آن را عمومیت داد و آنچه که قابل تعمیم به جامعه می باشد با توجه به نتایج به دست آمده و تأیید فرضیه مورد نظر می توان ادعا کرد که درآمد خانواده در پیشرفت تحصیلی بسیار مفید و مؤثر است لذا احتمال عکس این قضیه نیز مصداق دارد که قابل اغماض و چشم پوشی نمی باشد آنچه به عنوان یافته و پیشنهاد می گردد، اینکه برنامه ریزان مسائل آموزشی باید در برنامه ریزی کلان جامعه مناطقی را که محرومند و از نظر مالی ضعیف ترند به نحوی تحت پوشش و آموزش رایگان و اجباری قرار دهند تا نشود عمق وسیع بین طبقات برخوردار و عدم برخوردار را با قرار دادن امکانات آموزشی مناسب و معلمین مجرب خلاء ای را که به وسیله کمی درآمد خانواده ها ایجاد شده است تحت شعاع قرار دهد و دانش آموزان حتی الامکان ملزومات آموزشی متناسب برخوردار گردند با توجه به نتایج حاصله می توان گفت که تقریباً اکثریت نمونه های مورد سئوال مسئله سواد تحصیلات افراد خانواده را عامل مهم و تعیین کننده پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دیرآموز دانسته و در این ارتباط با اطمینان بالا می توان بیان داشت: بین تحصیلات خانواده و پیشرفت تحصیلی فرزندان مرزی آنها رابطه وجود دارد از این رو فرضیه مورد نظر در سطح خیلی بالا مورد تأیید قرار گرفته است به عبارتی دیگر می توان گفت که لازمه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دیرآموز و کلاً دانش آموزان داشتن سواد و تحصیلات خانواده ها می باشد به تجربه نیز مشاهده شده است که اکثر افرادی که درجات علمی موفق را طی نموده اند والدین آنها تحصیل کرده و باسواد بوده اند البته مسئله وراثت، علاقه و انگیزه به فراگیری علم و دانش، شرایط آموزشی مناسب ونیز بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تأثیر دارد به همین دلایل در خانواده های بی سواد و سطح پایین تحصیلات دانش آموزان کمتری از لحاظ پیشرفت تحصیلی مشاهده شده است لذا به عنوان یافته پیشنهاد می گردد، اگر چنانچه مسئولان همچنان که بر امر سوادآموزی تأکید دارند مصرانه به این امر مهم و اساسی همت ورزند و خانواده ها نیز خود را ملزم به استقبال از این هم بدانند این قضیه در آینده نه چندان دور به وقوع خواهد پیوست و برنامه ریز آموزشی کشور نیز حداقل آموزش عمومی را اجباری نمایند تا فرزندان که پدران و مادران فردایند خدای ناکرده افرادی بی سواد نباشند که نسل بعدی دچار ضرر و زیان و خسارت نسل امروزی نگردد 
.
.
این فایل دارای پرسشنامه می باشد 

گزارش کارآموزی حسابداری مدیریت بیمارستان

گزارش کارآموزی حسابداری مدیریت بیمارستان

گزارش کارآموزی حسابداری مدیریت بیمارستان

این مقاله با فرمت WORD  بوده قابل ویرایش است  و همچنین آماده پرینت می باشد .

 

موضوع کارآموزی :

گزارش کارآموزی حسابداری مدیریت بیمارستان شهید رجایی کرج

 

فهرست

 مقدمه ..............................................................................................................................  3

 تشکر..................................................................................................................................4

 فصل اول..........................................................................................................................7

 تاریخچه.............................................................................................................................8

 بخش ها..............................................................................................................................9

 کلینیک های تخصصی.......................................................................................................11

 شرکتها و سازمانهای طرف قرارداد با بیمارستان.................................................................12

 نیروی انسانی....................................................................................................................13

 چارت سازمانی..................................................................................................................14

 شرح وظایف امور مالی.....................................................................................................15

 شرح وظایف امور اداری....................................................................................................18

 فصل دوم:.......................................................................................................................20

 بخش اول : اصول حسابداری.............................................................................................21

 مراحل به بارآمدن هزینه...................................................................................................21

 تنظیم اسناد حسابداری......................................................................................................23

 نمونه سند هزینه فرم 1.....................................................................................................24

 توضیحات سند هزینه فرم2...............................................................................................25

 نمونه مثال های سند هزینه................................................................................................26

 توضیحات........................................................................................................................34

 نمونه مثال های روکش سند.............................................................................................35

 ثبت دفتر روزنا مه............................................................................................................43

 انتقال به دفاتر کل ............................................................................................................47

 بخش دوم: طرح کارانه ی پزشکان....................................................................................57

 طرح کارانه ی پزشکان.....................................................................................................57

 نمونه مثالی از طرح کارانه................................................................................................59

 توضیحات طرح.................................................................................................................63

 بخش سوم: حقوق و دستمزد................................................................................................69

 توضیحات حکم کارگزینی..................................................................................................69

 نمونه مثال هایی از حقوق و دستمزد...................................................................................70

 فصل سوم .......................................................................................................................77

 نمونه ی کلی یک سند هزینه ............................................................................................78

 سند حسابداری مربوط به سند صفحه ی 31.......................................................................79

 سند حسابداری طرح کارانه ی پزشکان در مهر 84 مربوط به مثال صفحه 59 ....................80

 سند حسابداری پرداخت حقوق پرسنل در آبان 1385...........................................................82

 ضمایم

 

تاریخچه:

بیمارستان شهید محمد علی ‌رجایی با اهدا‌‌ی زمین وبنا توسط مرحوم یدالله دهستانی وبا مالکیت دولتی از سال 1345درحصارک کرج به صورت درمانگاه شروع به کارنموده است. از سال 1361 با دایرنمودن بخش داخلی و اورژانس با تعداد 100 تخت به  فعالیت خود ادامه داده است ، زیر بنای بیمارستان در ابتدا ،1374 متر مربع بوده ، که با گسترش فضای فیزیکی‌در سالهای 66 و 77 هم اکنون مساحت کل زمین بیمارستان 7750 متر مربع و زیر بنای 6000 متر مربع میباشد.

درحال حاضر با ایجاد تمهیداتی پروژه های سی تی اسکن ،گاما اسکن ( پزشکی هسته‌ای ) جراحی قلب بازوآنژیوگرافی وفیزیوتراپی‌درحال راه اندازی می باشدکه با مساعدت افراد خیردرقالب شرکتهای خاور میانه و… صورت خواهد گرفت .

 

بخش ها:

بیمارستان شهید رجایی با 192 تخت مصوب و 133 تخت فعال دارای بخش های داخلی زنان و مردان (داخلی عفونی و داخلی مغز و اعصاب ) ، بخش های ویژه ( سی تی یووپست سی سی یو و آی سی یو ) بخش دیالیز و بخش فوریت های پزشکی بوده و آماده ی ارائه ی خدمات به مراجعین محترم می باشد .

 

بخش های  داخلی :

بخش های داخلی زنان و مردان با داشتن 62 تخت فعال دردوبخش مجزا با به‌کارگیری متخصصین سرشناس وخوشنام درگرایش های داخلی ، عفونی‌، داخلی مغزواعصاب ، رادیولوژی ، گوارش ، نفرولوژی، وپرستاران ما‌هرو ورزیده باداشتن امکانات وتجهیزات پزشکی وغیرپزشکی به مراجعین سرویس دهی نموده وبه منظور بهبودکیفی وضعیت ساختمانی وتجهیزاتی به صورت‌روزانه ، ماهیانه و سالیانه تحت نظارت وبازرسی سوپروایزران بیمارستان بوده است وطبق برنامه ریزی واجرای مناسب صورت می گیرد .

 

بخش های سی سی یوو پست سی سی یو :

بیمارستان شهید رجایی با داشتن‌دو بخش سی سی یو و دو بخش پست سی سی یو واتاق پیسینگ به‌عنوان بزرگترین بلوک غرب استان تهران پذیرای بیماران عزیز بوده و با به کارگیری پزشکان وپرستاران دلسوزوآخرین دستاورهای‌ تجهیزات پزشکی‌درراستای ارائه ی خدمات مربوط فعالیت می کند .

 

بخش آی سی یو:

بیمارستان شهید رجایی در سطح شهرستان کرج به عنوان تنها مرکز درمانی دارای بخش آی سی یو داخلی می باشد.

 

بخش دیالیز :

 

ای بخش با به کارگیری پزشک فوق تخصص نفرولوژی و پرستاران آموزش دیده در قالب چهار شیفت کاری درتمام ایام هفته نسبت به ارائه ی سرویس به بیماران دیالیزی اقدام می نمایند.

 

پایان نامه تاثیر آموزش پیش دبستانی بر رشد رفتارهای اجتماعی دانش آموزان در پایه اول ابتدایی

پایان نامه تاثیر آموزش پیش دبستانی بر رشد رفتارهای اجتماعی دانش آموزان در پایه اول ابتدایی

پایان نامه تاثیر آموزش پیش دبستانی بر رشد رفتارهای اجتماعی دانش آموزان در پایه اول ابتدایی

این فایل با فرمت word می باشد و قابل ویرایش است
 
تاثیر آموزش پیش دبستانی بر رشد رفتارهای اجتماعی دانش آموزان در پایه اوّل مقطع ابتدایی
 
فهرست مطالب
 
عنوان صفحه
 
* تشکر
 
* چکیده 
 
فصل اوّل : مقدمه
 
* بیان مساله1
 
* اهمیت موضوع1
 
* هدف پژوهش 3
 
* فرضیه3
 
* متغیرها3
 
* تعاریف نظری متغیرهای مورد مطالعه4
 
فصل دوّم : مروری بر ادبیات پژوهشی
 
* ارزشهای پایه ای پیش دبستانی و نقش کاربردی آنها 5
 
* وظایف نهادهای پیش دبستانی11
 
* رشد وآموختن16
 
* نفوذ کودکان20
 
* پیش دبستان و خانه21
 
* عقاید و نظریات دانشمندان و محققان درباره آموزش و پرورش قبل از دبستان22
 
* تاریخ ظهور مراکز پیش از دبستان در جهان23
 
الف) کودکستان23
 
ب) مهدکودک 27
 
* تاریخچه شکل گیری مراکز پیش دبستانی در ایران 30
 
* بررسی عقاید نظریه پردازان تئوری رشد درباره رشد اجتماعی 32
 
* هدفهای آموزش و پرورش قبل از دبستان34
 
* رشد اجتماعی کودکان36
 
الف) اجتماعی شدن36
 
ب) هدفهای اجتماعی شدن37
 
* مهارتهای اجتماعی38
 
الف) مهارتهای اجتماعی کدامند؟ 38
 
ب) نشانه های مهارت اجتماعی39
 
ج) مولفه های مهارت اجتماعی39
 
* عوامل مؤثر در رشد مهارتهای اجتماعی کودکان 40
 
الف) ارتباط با همسالان 40
 
ب) ارتباط با بزرگسالان 41
 
ج)خانواده 42
 
* رشد شناختی 43
 
* رشد اجتماعی 43
 
* رشد اخلاقی 44
 
* رشد روانی جسمی44
 
* کودک من و پیش دبستانی44
 
* نگاهی گذرا به ساختار آموزش فرانسه زبان بلژیک49
 
* ساختار آموزش آلمان زبان بلژیک 51
 
* تاثیرکودکستان در رشد اجتماعی و مهارتهای اجتماعی کودکان 52
 
* مصاحبه با آقای خلیل زاده معاونت آموزش و پرورش برگرفته از اینترنت55 
 
فصل سوم: روش پژوهش
 
* روش تحقیق62
 
* جامعه مورد مطالعه62
 
* روش نمونه گیری 62
 
* اندازه نمونه62
 
* ابزار و وسایل تحقیق و چگونگی جمع آوری اطلاعات 62
 
* شیوه اجرای پژوهش64
 
فصل چهارم: یافته های پژوهش
 
الف) توصیف داده ها 67
 
1-الف)جدول توصیف داده ها 67
 
2-ب)نمودار توصیف داده ها 68
 
ب) تحلیل داده ها69
 
فصل پنجم: بحث دریافته های پژوهش
 
* بحث 69
 
* توصیه هایی با مادران جهت رشد مهارتهای اجتماعی کودکان 74
 
* سنجش مهارت های زندگی در کودکان 76
 
* روش های تقویت مهارت ها 77
 
* محدودیت های تحقیق 79
 
* پیشنهادات80
 
مراجع
 
پیوست ها
 
 
 
چکیده:
 
در این کار پژوهشی میخواهیم تاثیر آموزش پیش دبستانی را بر رشد رفتارهای اجتماعیدانش آموزان ابتدایی بررسی نماییم و عوامل و فاکتورهایی که بر رشد اجتماعی اثر می گذارند و به آن شدّت می بخشند مورد بحث قرا دهیم و همچنین خصوصیات و ویژگیهای افرادی که دارای رشداجتماعی بالاتری هستند را بیان کنیم 
 
یکی از جنبه هایی که توجه خاص علمای تعلیم و تربیت و روان شناسان را به خود جلب نموده سالهای اولیه زندگی کودک استچه در این سنین است که چهار چوب اصلی شخصیت کودک پی‏ریزی می شود و در مراحل بعدی رشد و تکامل می یابد 
 
این مساله باعث گردید که به تعلیم و تربیت کودک در سنین پیش از دبستان با دیدی عمیق و علمی نگاه شود و کودک به عنوان رکن اساسی تعلیم و تربیت پیش از دبستان مورد توجه متخصصان و مسئولان تربیتی قرار گیردکودکان بزرگترین ثروت هر کشور محسوب می شوند و امروز تردیدی وجود ندارد که سرمایه گذاری در راه تامین سعادت و رفاه اطفال و تعلیم و تربیت آنان از سرمایه گذاری در هر رشته دیگری سودمند تر و نتیجه بخش تر استبه طور کلی سالهایی را که کودکان در مهد کودک یا آمادگی می گذرانند از حساس ترین دوران زندگی آنان محسوب می شود و مخصوصاً از لحاظ اجتماعی ساختن آنها بسیار حائز اهمیت است 
 
 
 
با این وجود این سوال مطرح می شود که:
 
آیا آموزشهای پیش دبستانی بر مهارتهای اجتماعی کودکان تاثیر مطلوبی دارد؟ «به عبارت دیگر آیا بین مهارتهای اجتماعی دانش آموزانی که آموزش پیش دبستانی داشته اند در مقایسه با دانش‏آموزانی که چنین آموزشهایی را نداشته اند تفاوت وجود دارد؟»
 
 
 
اهمیت موضوع:
 
کودکی اولین و مهمترین دوره زندگی آدمی استدر این دوره کودک برای نخستین بار، با طبیعت رابطه برقرار می کند، روابط اجتماعی خود را بنا می نهد و به مفهومی از خود دست می یابد 
 
همه اولیاء و مربیان و علاقمند به تعلیم و تربیت معتقدند که کودکان باید همگی از امکاناتی برای تربیت برخوردار شوند که بتوانند جای خود را در جامعه پیچیده کنونی و دنیای پیچیده تر آینده پیدا کنندبرای این منظور آموزش و پرورش کودکستانی اولین مرحله از آموزش رسمی است که هدفها، محتوا و برنامه های خاص را دارد و پایه مهمی برای سایر دوره های آموزش و پرورش عمومی است 
 
رشد ارتباطات اجتماعی و خود یاری، آموزش مقدمات خواندن و نوشتن و حساب کردن، ذوق هنری در جهت وصول به هدف اصلی «سازگاری اجتماعی» از وظایف مهم مراکز پیش دبستانی استاز جمله این وظایف حائز اهمیت رشد قوای جسمی و مراقبت و شناخت جسم خود، ارتباط مناسب با همسالان و مربیان و سایر بزرگسالان، کمک به دیگران و احساس همدردی با سایرین، رعایت نوبت و سایر مهارت های اجتماعی است 
 
بنابراین به نظر می رسد که آموزشهای پیش دبستانی در رشد مهارتهای اجتماعی کودکان تاثیر خوبی داشته باشد 
 
اهداف عمده در آموزش مهارتهای اجتماعی در مهدکودک ها و کودکستانها مربوط است به روابط متقابل همسالان و ملاحظات اجتماعی مانند رعایت آداب و ادب اجتماعی، همچنین فرصت هایی برای اجرای نقش در بازی با همسالان و ایجاد روابط اجتماعی مستقل با بزرگسالان و با توجه به پیچیدگی جوامع و بروز ناهنجاریهای روانی و رفتاری در بین کودکان و نوجوانان، لزوم پرداختن به فرایند اجتماعی شدن آنها و ارائه راهبردهای صحیح برای تقویت و شکوفایی این پدیده بیش از پیش احساس می شود 
 
 
 
هدف پژوهش:
 
هدف از این پژوهش این است که تاثیر آموزشهای پیش دبستانی بر مهارتهای اجتماعی کودکان مشخص گردیده تا یک نمای کلی از میزان تاثیر آموزشهای پیش دبستانی بر مهارتهای اجتماعی بدست آید 
 
نهایتاً از این طریق میزان حساس بودن آموزشهای پیش دبستانی در دوره های تحصیلی بعدی، تعادل روانی و سازگاری اجتماعی برای دست اندرکاران تعلیم و تربیت و والدین روشن گردد 
 
 
 
فرضیه:
 
مهارتهای اجتماعی دانش آموزان پایه اول ابتدایی که آموزش پیش دبستانی داشته اند بیشتر از دانش آموزانی است که این آموزشها را نداشته اند 
 
دوره پیش دبستانی در رفتارهای اجتماعی کودک تاثیر مثبت دارد 
 
رفتارهای اجتماعی و سازش با همسالان در شکل گیری شخصیت کودک بسیار موثر است 
 
بسیاری از خصوصیات دانش آموز در جریان روابط اجتماعی با دیگران شکل می گیرد 
 
 
 
متغیرها:
 
متغیر مستقل:آموزش پیش دبستانی
 
متغیر وابسته:رفتارهای اجتماعی
 
متغیر کنترل:پایه تحصیلی، جنسیت
 
 
 
تعاریف نظری متغیرهای مورد مطالعه:
 
آموزش پیش دبستانی:عبارت از آن دسته آموزشهایی است که از زمان تولد آغاز و تا شروع اولین سالهای دبستان(پایان شش سالگی) ادامه می یابد و مراحل حساس زندگی خود را از لحاظ شخصیتی، اجتماعی و آموزشی پشت سر می گذارند 
 
دوره آمادگی:سالهای 5 و 6 سالگی زندگی را دوره آمادگی برای ورود به دبستان می نامند 
 
رفتارهای اجتماعی:عبارتند از توانایی ایجاد ارتباط با دیگران در زمینه اجتماعی خاص به طرق خاص که در عرف جامعه مورد قبول یا ارزشمند باشد و در عین حال برای شخص سودمند افتد 
 

گزارش کارآموزی تولیدی کاشی رشته شیمی کاربردی

گزارش کارآموزی تولیدی کاشی رشته شیمی کاربردی

گزارش کارآموزی تولیدی کاشی رشته شیمی کاربردی

مراحل تولید کاشی دیواری

4

آماده سازی مواد اولیه

5

سنگ شکن ها

6

لعاب

6

کنترل کیفیت

7

آزمایشات فیزیکی

7

آزمایشات شیمیایی که بر روی کاشی انجام می شود

9

باند لعاب

11

پخت سوم

16

آماده سازی موارد بدنه کاشی

18

الک کردن

19

تانک روزانه

20

اسپری درایر

21

پرس

23

ترک خوردن قطعات پرس شده

24

کوره خشک کن-کوره پخت

24