پیچک فایل

سیما فایل دانلود مقاله گزارش کارآموزی پروژه نمونه سوال

پیچک فایل

سیما فایل دانلود مقاله گزارش کارآموزی پروژه نمونه سوال

گزارش کارآموزی شرکت ایران خودرو دیزل

گزارش کارآموزی شرکت ایران خودرو دیزل

گزارش کارآموزی شرکت ایران خودرو دیزل

 

شرکت ایران خودرو دیزل

 مقدمه :

شرکت ایران خودرو دیزل ، بزرگترین تولید کننده اتوبوس های شهری و بین شهری در ایران با مساحت 70 هکتار و اشتغال 6000 نفر نیروی انسانی ، تولید کننده انواع اتوبوس ، کامیون ، و ... است .محصولات تولیدی ایران خودرو دیزل در کشور آلمان طراحی شده و خط تولید و پروسس تولید محصولات و همچنین کد قطعات و نقشه های فنی از شرکت آلمانی بنز برگرفته شده است .

 با توجه به اینکه BOMمهندسی به عنوان مهمترین Baseمهندسی تولید و نیاز به روزآوری و بهنگام سازی آن ، پروژه مان را به بررسی BOMمهندسی و رفع نیازهای هر قسمت به BOMخاص آن قسمت و تدوین فرم هایی برای تدوین بهتر و کاملتر BOMساختاری و بهبود صنعت های بایگانی و قسمت اسناد و مدارک در هر قسمت و برای هر فرم در جهت بهنگام سازی و کاملتر شدن ضعف های ارتباطی سیستم بین قسمتها شدیم .

 هدف :

ایجاد یک روش مناسب جهت تهیه BOMپایه برای کلیه محصولات شرکت ایران خودرو دیزل به نحوی که این ساختار پایه برای تهیه کلیه BOMمورد نیاز هر محصول مورد استفاده قرار گیرد و با آنها به ثورت کامل مرتبط بوده و همچنین با کلیه فرایند های تغییرات مهندسی مرتبط باشد و قابلیت بهنگام‌سازی مناسب کلیه اطلاعات مرتبط و همچنین اطلاع رسانی سریع به کاربران را داشته باشد .

 2-محدوده اعتبار :

محصولات تولیدی شرکت ایران خودرو دیزل .

 3-تعاریف مفاهیم :

در این دستورالعمل منظور از قطعه ، به اختصار همان قطعه / مجموعه / مواد اولیه می باشد .

کلیه عملیات موجود در بندهای این دستورالعمل با این فرض بیان شده که برای کلیه قطعات محصول شماره فنی صادر شده باشد .

1-3-ساختار پایه محصول (BOMساختاری ) : مجموعه ای از داده های منسجم و به هم پیوسته که نیازهای اطلاعاتی و عملیاتی کاربران را در رابطه با مواد و قطعات محصولات تولیدی شرکت ، محل مصرف مواد در محصول ، ضریب مصرف هر یک از مواد و قطعات بصورت ساختار سلسله مراتبی برآورده می سازد .

2-3-نوع خودرو : کلی ترین تفکیک بین محصولات نهایی شرکت . مثال : ون ، مینی بوس ، اتوبوس ، کشنده ، کامیون و کامیونت .

3-3-گروه خودرو : نام تجاری محصولات نهایی شرکت در سطح پائین تر از نوع . مثلاً گروه آکتروس از نوع کشنده و گروه غزال از نوع ون و گروه LPاز نوع کامیونت و یا گروه بین شهری از نوع اتوبوس .

4-3-تیپ خودرو : عبارت است از یک طرح خاص از یک گروه خودرو مثلاً تیپ C-457از گروه اتوبوس بین شهری .

5-3-مدل خودرو : مدل خودرو دقیقاً به یک محصول خاص با مشخصه‌های منحصر به فرد اشاره می کند . مثلاً مدل 608 از گروه LPاز نوع کامیونت و MB140  از نوع وزن در گروه بنز و اتوبوس مدل C-457  با بدنه فایبرگلاس از تیپ C-457  در گروه اتوبوس بین شهری از نوع اتوبوس . هنگامی که یکی از قطعات اساسی در خودرو عوض شود ، مدل خودرو عوض می شود .

 6-3-طبقه بندی گروه ها و قطعات : در این طبقه بندی کلیه گروه‌ها و مجموعه‌ها و قطعات محصول در شش طبقه به صورت زیر تعریف می شوند . لازم به ذکر است این طبقه بندی از نظر اهمیت قطعه در محصول می باشد و ربطی به طبقه بندی در ساختار ندارد .

1-6-3-گروه های اصلی قطعات : هر گروه اصلی به عنوان عمده ترین و اولین سطح در تقسیم بندی یک مدل خودرو شامل چند قطعه اساسی می باشد که به صورت گروه عنوان می شود . مثلاً گروه قوای محرکه ، گروه بدنه و شاسی و گروه تزئینات .

2-6-3-قطعه اساسی : قطعه بکار رفته در محصول نهائی که در ساختار خودرو دارای نقش اساسی و تعیین کننده بوده و با توجه به عملکرد و همچنین میزان ارتباط عملکرد و کاربرد به عنوان دومین سطح تقسیم بندی در مورد یک نوع خودرو می باشد . در سیستم طبقه بندی بنز قطعات اساسی شامل 1-موتور 2-گیربکس 3-فرمان 4-اکسل جلو  5-اکسل عقب می باشد . تغییر هر یک از این قطعات در یک خودرو باعث تغییر مدل خودرو می شود .

3-6-3-طبقات اصلی : بالاترین سطح طبقه بندی ساختاری در قطعات خودرو می باشد . مثلاً گروه اصلی (99 گانه)بنز .

4-6-3-طبقات فرعی : کلیه طبقات قابل تعریف که در هر طبقه اصلی تعریف می شوند . مثلاً (گروههای 9 گانه بنز) .

5-6-3-بخش : ناحه های مجزا که در درون طبقات فرعی تعریف می شوند . مثلاً TUها در اشتوک لیست بنز .

6-6-3-قطعات : به قطعات / مجموعه هایی اطلاق می شود که تشکیل دهنده بخشها می باشد و منظور همان قطعات / مجموعه هایی هستند که در ابتدا وارد خط مونتاژ می شوند و خروج آنها در مستندات انبارها و تغذیه خطوط ثبت می شود . 

پروژه تعمیرات و نگهداری

پروژه تعمیرات و نگهداری

پروژه تعمیرات و نگهداری

 

تعمیرات و نگهداری شرکت ارتباط سپهر

 
 
پیش گفتار: 1
مقدمه 3
فصل اول 
1-1: تاریخچه شرکت ارتباط سپهر. 4
فصل دوم 
2-1 : تعریف برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات 5
2-2 هدف از P.M چیست؟ 6
2-2-1 : مراحل ایجاد برنامه 7
2-2-2- اهداف و مقاصد در P.M 7
2-2-3- برنامه ها (طرحها) جهت رسیدن به اهداف P.M 8
2-3- نقش برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات در کارخانجات 9
2-4- لزوم استفاده از سیستم برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات در تولید 11
2-5 : نیاز مبرم صنایع به P.M در کارخانه : 12
2-6- نتایج حاصل از P.M در کارخانه 12
2-7- از کار افتادگی در برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات 13
2-8 : معایب ناشی از نداشتن سیستم نگهداری و تعمیرات : 15
2-9 – علائم فقدان سیستم نگهداری و تعمیرات : 16
2-10- انواع فعالیتهای نگهداری و تعمیرات : 16
2-11- انواع روش های نگهداری و تعمیرات : 16
2-11-1- نگهداری و تعمیرات به منظور بهبود : 19
2-11-2- نگهداری و تعمیرات اصلاحی : 20
2-11-3 : نگهداری و تعمیرات پیشگیری : 22
2-12- نگهداری و تعمیرات وضعی 23
2-13: نگهداری و تعمیرات کنترلی24
2-14: نگهداری و تعمیرات زمان بندی شده 24
2-15- نگرشی بر اجزای سیستم های مدیریت نگهداری و تعمیرات 25
2-16- وظایف: 25
2-17- سازماندهی : 26
2-18- سیستم ها برای مدیریت نگهداری و تعمیرات : 27
2-19 – سیستم تشخیص نگهداری و تعمیرات 29
2-20- مهارت کارگران و فعال سازی مدیریت نگهداری وتعمیرات 31
2-21- نتیجه گیری 32
2-22- تئوریهای تعمیرات و نگهداری : 38
فصل سوم
3-1- چارت سازمانی شرکت : 49
3-2- چارت P.M شرکت 53
3-3- چگونگی به اجرا درآوردن P.M در شرکت ریخته گری قطعات آلومینیوم ایران خودرو 56
3-4- تبیین و شناخت تغییرات نگهداری موجود کارخانه : 57
3-5- وظایف بخش تعمیرات و نگهداری (P.M) 63
3-6- وضعیت موجود P.M شرکت 64
3-7- وضعیت موجود پرسنل تعمیرات و نگهداری کارخانه : 65
3-8- شرح وظایف پرسنل نگهداری و تعمیر : 65
3-9- شرح وظایف مدیر واحد فنی 68
3-10- شرح وظایف مدیر واحد P.M 68
3-11- شرح وظایف رئیس بازرس فنی 69
3-12- مسئول سرویس و نگهداری 70
3-13- تعریف شغل و شرح وظائف رئیس قسمت تعمیرات: 71
3-14- مصاحبه با رئیس بخش تعمیرات و نگهداری : 72
3-15-تعریف شغل و شرح وظائف مکانیک 72
3-16- ساختار سازمانی نگهداری و تعمیرات بر مبنای نوع کار و وظیفه : 74
3-17- روش اجرایی سفارش قطعات یدکی ماشین آلات 76
3- 18-  روش اجرایی تعمیرات شش ماهه 80
3-19- روش اجرایی تعمیرات در زمان سرویس P.M 88
3-20- روشهای اجرایی برنامه سالیانه سرویس و نگهداری دستگاهها 91
3-21- روش اجرایی تعمیـرات اضطـراری 96
3-22- روش اجرایی سرویس نگهـداری و تعمیـرات 102
3-23- روش اجرایی تعمیـرات پایان هفتـه 108
3-24- روش اجرایی دستورالعمل تهیه برنامه تغییرات برنامه ای 113
3-25- روش اجـرایی دستورالعمل پر کردن کارت تعمیرات 115
3-26- روش اجرایی دستورالعمل تدوین برنامه سرویس نگهداری دستگاهها 116
3-27- روش اجرایی دستورالعمل تهیه لیست تعمیرات برنامه ای 118
3-28- روش اجرایی اقدام اصلاحی و پیشگیرانه 120
3-29- روش اجرایی تبادل اطلاعات فنی با سازندگان و فروشندگان داخلی و خارجی 123
3-30- روش اجرایی تعمیرات قالب و قطعات و ماشین آلات 126
3-31- سوالات مطرح شده در خصوص بخش تعمیرات و نگهداری شرکت ریخته گری قطعات آلومینیوم 
ارتباط سپهر 131
3-32- سیستم اطلاعاتی نگهداری و تعمیرات 136
3-33- تعریف سیستم اطلاعاتی 136
3-34- انواع سیستم های اطلاعاتی 136
3-35- متولوژی چیست ؟ 137
3-35-1- انواع متولوژیهای طراحی سیستم : 138
3-35-2- انواع روشهای ساخت یافته : 138
3-36- نمودارهای جریان داده فیزیکی : 138
3-37- علائم مورد نیاز D.F.D 139
3-38- نمودار مفهومی D.F.D وضعیت موجود 140
روغنکاری دستی 148
روغنکاری با تفنگهای گریسکاری قدرتی 148
سیستم مرکزی فشار روغن 148
روغنکاری قطره ای 149
3-39-3- برنامه ریزی زمانی روغنکاری 149
3-39-4- پرسنل روغنکاری و مشخصات خاصه آنها 151
3-39-5- علل از کار افتادگی به واسطه سرویس و روغنکاری نامناسب 153
3-39-6- برگ درخواست تعمیرات (اصلاحی- اضطراری) 158
3-39-7- کارت مشخصات فنی دستگاه : 163
3- 39-8 - فرم سالیانه تعمیرات و نگهداری 164
3-39-9- فرم انبار و خدمات فنی 167
3-39-10- فرم سفارش و دستور کار تعمیرات: 168
3-39-11- فرم گزارش هفتگی کارهای تعمیراتی در زمان سرویس P.M 172
3-39-12- فرم برنامه هفتگی سرویس و نگهداری 175
3-39-13- کارت تعمیرات 177
3-39- 14- برگ درخواست لوازم یدکی از انبار 180
3-39-15- فرم گزارش توقف فنی ماشین آلات 183
3-40- وضعیت تعمیرات و نگهداری دستگاه های موجود (فعلی) شرکت: 185
3-40-1- خلاصه ای از وضعیت دستگاه اکسترودر   186
3-40-2- خلاصه ای از وضعیت دستگاه اینجکشن 80 تن: 186
3-40-3- خلاصه ای از وضعیت دستگاه پرس 160 تن: 187
3-41- فرم شناسنامه دستگاه 187
فصل چهارم 
4-1- ضرورت برنامه ریزی تعمیرات و نگهداری 191
4-2- هماهنگی بین بخش تولید و بخش نگهداری و تعمیرات 193
4-3- زمان بندی نگهداری و تعمیر پیشگیری 194
4-4 - اولویت بندی: 195
منابع و مآخذ 197
 

پیش گفتار:

نگهداری و تعمیرات ((نت)) در مفهوم مهم و دو مقوله اساسی هستند که تحقق و عمل بدانها موجبات بقا و تداوم خطوط تولید و کاهش هزینه ها را فراهم می آورند. با پیچیده تر شدن وسایل و امکاناتی که انسان برای نیازهای روز افزون خود بکار می گیرد، امر استفاده بهینه و نیز اقتصادی بودن این وسایل و امکانات بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

روشهای پیچیده تولید و امکانات و ماشین آلاتی که در این مورد از آنها صورت گرفته و کارایی آنها را تا جایی که ممکن است افزایش داده، عمر آنها را بالا برود و از این رهگذر هزینه های کل مربوطه قیمت تمام شده محصولات را کاهش داد. در جهان صنعت امروز موضوع رقابت و تفسیر بازار بیش از پیش مطرح است و کیفیت بالا و قیمت مناسب محصولات است که توان مطرح شدن در میدان رقابت و مسابقه را می باشند. در غیر اینصورت طرح تولید محکوم به مناسب ارتباطات و ارتباطات ودر راس آنها هواپیماها و ماهواره و موشکها، پس از تحقق و در صد شخصی از قابلیت اطمینان قادر به انجام ماموریتهای حساس خود هستند. عملکرد صحیح چندین هزار قطعه مکانیکی، الکتریکی و... دارای قابلیت اعتمادی اعتمادی و اطمینانی هستند؟ آیا با خراب شدن آنی یک قطعه از هواپیما های در حال پرواز یا موشک در حین ماموریت و یا سفینه ای در فضاست ماموریت آنها به کلی مختل می گردد؟ بدیهی است که جواب این سوال منفی است چرا که برای جلوگیری از انهدام چنین سیستمهای قطعا روشهای و اصولی تکنیکی قابل پیاده کردن هستند.

در غیر این صورت تجربیات انفجار نیروگاه اتمی چرنوبیل در شوروی یا انفجار چالنچر آمریکا به دفعات باید تکرار گردند و سرمایه های ملی و بین المللی هر آن در شرف نابودی و اضمحلال قرار گیرند. مطرح شدن تکنولوژیهای جدید تولید در صنایع برنامه ریزی دقیق و زمانبندی را برای ایجاد بهره وری و کارائی می طلبد. موفقیت صنایع در تولید و ارائه محصولات به علل گوناگونی بستگی دارد که داشتن یک سیستم مناسب نگهداری و تعمیرات از آن جمله است. بلا تردید یکی از بنیانهای اساسی در صنعت و تولید، دستگاه های ارتباطات است و از طرفی تولید و دستیابی به استانداردهای جهانی مانندiso, ApLبدون داشتن تجهیزاتی مدرن و بازسازی شده، میسر نخواهد بود. مبحث نگهداری و تعمیرات یکی از مباحث مهم هر صنعت است که از طرق مختلف منجر به افزایش بهره وری و کارایی می گردد. چرا که با توجه به کمیابی منابع اعم از انرژی، نیروی انسانی و سرمایه و... می تواند کمک بزرگی در جهت دستیابی به اهداف فوق الذکر بنماید.

انگیزه اینجاب از انتخاب این پروژه علاقه ای بود که به درس تعمیرات و نگهداری داشتم و هماهنگی این درس با رشته تحصیلی ((مدیریت صنعتی)) است که امروزه به این امر توجه بسیاری شده است و با رشد تکنولوژی‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ الزامی است که صنایع و دستگاه های ارتباطات را از نظر کارایی و بهره وری بیشتر از وقت و زمان با کمترین هزینه بهبود بخشیم و شعار اول‏ نگهداری‏‏ بر تعمیرات باشد مانند ((پیشگیری قبل از درمان از درمان)) چون صرفه جویی در وقت و هزینه کمک شایانی در پیشرفت کار و تکنولوژی خواهد کرد. امید است که مورد توجه اساتید گرامی و مدیران و دانشجویان محترم واقع شود.

مقدمه

رشد روز افزون تکنولوژی و لزوم بهبود بهره وری ماشین آلات و تجهیزات حرکت به سوی اتوماسیون را سرعت بخشده است.

نگاهی به آمار نیروی انسان در صنایع مختلف نشان می دهد که اتوماسیون موجب کاهش نسبی تعداد پرسنل مستقیم تولید و افزایش نیروی انسانی درگیر در نگهداری و تعمیرات شده است. از آنجا که اتوماسیون مستلزم سرمایه گذاریهای سنگین برای در اختیار گرفتن ماشین آلات و تجهیزات مذکور خواهد بود. به کارگیری مطلوب منابع اعم از بودجه‏، پرسنل، و غیره مستلزم وجود یک سیستم مناسب برنامه ریزی است که شاید تا کنون کمتر به آن پرداخته شده باشد از طرف دیگر با توجه به شرایط حاکم به صنایع ایران که به کارگیری و هر چه مفید تر دستگاه های ارتباطی یا تابلوهای برق و نهایتا بهبود بهره وری را ایجاب می کند. اقداماتی از طرف مسئولین مربوطه در زمینه های علمی و عملی برای تعمیرات ماشین آلات در دست انجام است که عمدتا که در زمینه مسائل فنی و نگهداری و تعمیرات می باشد.

 

1-1: تاریخچه شرکت ارتباط سپهر

شرکت ارتباط سپهر( سهامی خاص ) در سال 1371 با هدف تاسیس و اداره ارتباطات به منظور تولید و تهیه انواع خازن و IC، قطعات مربوط به آنها فروش و صدور محصولات و... توسط آقایان حاج علی اکبر خیامی، محمود خیامی، احمد خیامی، خانم مرضیه خیامی و خانم سیدی رشتی در خیابان امام خمینی تاسیس شد. و اینک با گذشت بیش از 16 سال از زمان تاسیس آن همچنان در زمینه طراحی و تولید در کشور در راستای تامین نیازهای جامعه ورودبه بازارهای جهانی تعمیق ساخت داخل کردن قطعات و در نهایت تحقیق اهداف عالیه نظام جمهوری اسلامی ایران به فعالیت خود ادامه
می دهد.

شرکت ارتباط سپهر بزرگترین شرکت ارتباطی کشور می باشد که به طور متوسط 65 تا 70 درصد تولید وسایل ارتباطی - مخابراتی داخل کشور را به طور دائم به خود دائم به خود اختصاص داده است.

2-1 : تعریف برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات

اغلب سیستم هایی که امروزه به نحوی در امور تولیدی، خدماتی، تاسیساتی و یا سایر موارد بکار گرفته می شود در زمان هایی از سیکل عمر عملیات خود دچار شکست و از کار افتادگی می گردند و لذا به فعالیت نگهداری و تعمیر نیازمند می شوند.

اگر چه واژه های نگهداری و تعمیرات در بسیاری از کاربردها در یک ردیف بکار برده
می شوند ولی در حقیقت در معنا اندکی متفاوت بوده و در برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات، هر یک از آنها با مفهوم خاص خود بکار می آیند که در زیر به طور مختصر به آنها اشاره
می شود.

الف) نگهداری : MAINTENECE

مجموعه فعالیت هایی که به طور مشخص و معمولا به صورت برنامه ریزی شده و با هدف جلوگیری از خرابی ناگهانی ماشین آلات و تجهیزات و تاسیسات انجام گرفته و با این کار قابلیت اطمینان و در دسترس بودن آن ها را افزایش می دهیم. فعالیتهای نگهداری لقب می دهیم.

ب) تعمیرات :REPAIRS

شامل مجموعه فعالیت هایی است که بر روی یک سیستم یا وسیله ای که دچار خرابی و یا از کار افتادگی گردیده، انجام می دهیم تا آن را به حالت آماده و قابل بهره برداری بازگردانده و در جهت انجام وظیفه ای که به آن محول گردیده است، آماده اش سازیم.

بنابراین PMرا می توان چنین تعریف کرد که " عبارتست از مجموعه فعالیتها و اعمالی که باعث می شود نه فقط از کار افتادگی تجهیزات کم می شود، بلکه باعث پیشرفت در بهبود محصول و کیفیت آن می گردد."

2-2 هدف از P.Mچیست؟

دیاگرام زیر به صورت کلی هدف از تشکیل PMرا در سازمان نشان می دهد.

 

2-2-1 : مراحل ایجاد برنامه

فرض کنید از جایی شروع کرده اید که هیچ سیستم نگهداری و تعمیر پیشگیری نداریم و بیشتر زمان تعمیرات اضطراری مصرف می شود. فرایندی را در نظر بگیرید که مانند بالا رفتن از
پله های نردبان است. شما ابتدا تصمیم گرفته اید یک برنامه PMبرقرار کنید (بالا رفتن و پشت سر گذاشتن پله ها)، همانطور که در شکل نشان داده شده است.

        

مراحل پیاده کردن یک برنامه جدید P.M

2-2-2- اهداف و مقاصد در P.M

قدم بعدی بیان جزئیات اهداف و مقاصد است. آنها باید :

1-    ابهام نداشته باشد.

2-    قابل فهم باشد.

3-    قابل سنجش و اندازه گیری باشد.

4-    قابل دعوی و مستدل باشد.

بیان هدف ممکن است عبارات از این باشد که "هدف برنامه نگهداری و تعمیر پیشگیری " ارتقاء منافع سازمان و برای سازمانهای غیر انتفاعی ممکن است کارا باشد از طریق افزایش زمان بالقوه کار تجهیزات، عمل اجرایی بهتر تجهیزات و کاهش کل هزینه های نگهداری و تعمیر است. نمونه اهداف می تواند به صورت زیر باشد:

1-    افزایش متوسط بهره وری تجهیزات از 29% به 95% در ظرف مدت شش ماه و به 97% در ظرف مدت دوازده ماه.

2-    ارتقاء کارایی عملی و موثر بودن سیستم

3-    کمک نگهداری و تعمیر پیشگیری بهبود یافته بایستی به کاهش تعمیرات اضطراری و توقف کمتر تولید، کاهش کل هزینه نگهداری و تعمیر و منافع از دست رفته تولید منتهی گردد. به عنوان مثال اندازه 450000 دلار در دوره فعلی به 39000 دلار در ظرف مدت شش ماه و به 375000 دلار در ظرف مدت یک سال، مقادیر اندازه گیری شده و بر حسب ارزش دلاری است که در آن تورم تاثیری ندارد.

2-2-3- برنامه ها (طرحها) جهت رسیدن به اهداف P.M

به عنوان قدم بعدی معمولا استراتژی بیانگر این مطلب است که  چطور و چگونه امکان دارد به اهداف و مقاصد نائل گردید. همین که استراتژی معین شود، بایستی طرح ها به صورت جزئی بیان شده تا اینکه جواب عباراتی نظیر چه کسی، چه ، چه موقع ، کجا و چطور، مشخص گردد. در حین اینکه برنامه ها اجرا می شوند، بایستی نتایج کار ارزیابی گشته و در حد مورد لزوم در جهت بهبود برنامه P.Mتجدید نظر انجام گردد. طرح و اجرای یک برنامه P.Mمطلوب بعد از آنکه تمامی تجهیزات وارد و نصب گردد و روشها و فواصل کاملا تنظیم گردند، حداقل چند ماه و حتی یک سال یا بیشتر وقت می برد.

2-3- نقش برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات در کارخانجات

نگهداری و تعمیرات به مجموعه فعالیتهایی اطلاق می گردد که سبب افزایش عمر مفید ماشین آلات می شود و کاهش مصرف قطعات یدکی و انرژی و هزینه را نیز به دنبال دارد و کارایی و راندمان عملی ماشین آلات را افزایش می دهد با نگهداری و تعمیرات باید بیشتر برخوردی مهندسی و عملی شود تا برخوردی تئوریک و غیر عملی.

اگر چه از مبانی علمی در تدوین سیستم استفاده می شود، ولی در شرایط هر کارخانه و نیازها و مشکلات را نیز نمی توان نادیده گرفت و لذا سعی بر این است که سیستم نگهداری و تعمیرات را با همکاری مهندسان و کارشناسان هر کارخانه تدوین نمود. تا چنین سیستمی در زمان اجرا با کارخانه بیگانه و دور از ذهن پرسنل اجرایی نباشد. در تدوین سیستم و اجرای آن نقش نیروی انسانی و طرز تفکر و نگرش پرسنل فنی به سیستمی که تدوین یا اجرا خواهد شد را باید در نظر داشت و باید متوجه بود که هر سیستم یا روش جدید پرسنل و نیروی انسانی، دوگانگی ایجاد کرده و این دوگانگی مقاومت هایی را از طرف پرسنل به دنبال دارد. لذا ظرفیت کار را نباید از دست داد و اگر که اصل مهم اساسی در اجرای هر سیستم قاطعیت در مدیریت است، اما ایجاد انگیزه در پرسنل برای اجرای سیستم یکی از ضروریات مهم می باشد و تفهیم این نکته که (افراد هستند که برنامه را اجرا می کنند نه آدمهای آهنی) سنگینی مسئولیت ما را به عنون تدوین کننده سیستم، بیشتر می کند و لذا مشارکت دادن افراد متخصص در تدوین سیستم هم از مقاومت های احتمالی آنها جلوگیری می کند و هم اطلاعات و دستورالعمل های جمع آوری شده را غنی تر و قابل اجراتر می سازد.

با توجه به اینکه تداوم بکارگیری هر سیستم از تدوین آن مشکل تر است لذا پویایی و دینامیک بودن سیستم نگهداری و تعمیرات از اهمیت ویژه ای برخوردار است که سبب تکامل این سیستم می گردد. به عنوان مثال ممکن است برخی از مواردی که در زمان تدوین سیستم در نظر گرفته شده در جریان مرحله اجرای سیستم نیاز به اصلاح داشته باشد. از این رو سیستم باید قابلیت انعطاف داشته باشد. تا در شرایط مختلف برنامه را به گونه ای تغییر دهد که رسیدن به اهداف را امکان پذیر و نگهداری و تعمیرات را همواره و در هر حال بهینه نماید. اصلی ترین هدف سیستم نگهداری و تعمیرات همان بهینه کردن توانایی های ماشین آلات به منظور رسیدن به حداکثر تولید و کاهش فرسایش و خرابی آنهاست. دستیابی به اهداف دیگری نیز در کنار رسیدن به هدف اصلی مد نظر می باشد که عبارتند از :

- ایجاد آرشیومدارک فنی به عنوان بانک اطلاعاتی کارخانه

- بررسی و آنالیز فنی اقتصادی نگهداری و تعمیرات انجام شده

- کاهش هزینه های انرژی مانند (برق- سوخت و غیره)

-ایجاد زمان توقف کمتر در مقابل تولید بیشتر که نتیجتا قیمت تمام شده محصول را کاهش
می دهد.

-کاهش هزینه های تعمیرات تکراری و متوالی و در نتیجه استفاده بهتر از قطعات یدکی و نیروی انسانی

 

گزارش کارآموزی شهرداری و مدیریت شهری

گزارش کارآموزی شهرداری و مدیریت شهری

گزارش کارآموزی شهرداری و مدیریت شهری

گزارش کارآموزی شهرداری و مدیریت شهری

 

فهرست

مقدمه 1

شهرداری و مدیریت جامع شهری 1

تعاریف وواژه ها 4

شماره منطقه 5

شماره بلوک 6

آپارتمان 7

واحد شغلی ( صنفی )9

جهات اربعه اصلی و فرعی 10

ممیزی 11

شماره گذاری معبر 12

توضیح عناوین اطلاعاتی فرم 13

کدو نوع معبر 17

تعداد : تعداد گونه فرعی 23

موفقیعت زمین ( ک4-2 جدول لونیگ ممیزی ) 25

جدول ابعاد زمین 27

 

مقدمه

شهرداری و مدیریت جامع شهری

شهرداریها به دلیل جایگاه خاصی که در هر شهر دارند نقش اصلی را در مدیریت شهری ایفا می نمایند . امروزه اغلب کشورهای توسعه یافته شهرداری و مدیر آن یعنی شهردار مهمترین ارگان شهری و بالا ترین رده مسئولیت در شهر بوده و تمام نهادهای شهری مستقیم یا غیر مستقیم تحت نظر شهرداری قرار دارند .

در کشور ما نیز اگر چه در قوانین پنج سال جاری موضوع مدیریت جامع شهری و مسئولیت شهردار پیش بینی شده است و البیکن تا کنون به دلیل مشلات ساختاری و قانونی این مهم در شهری به اجرا در نیامده و امید است بزودی در تعدادی از شهرها اجرا و پس از بررسی و رفع اشکالات احتمالی به سایر شهرهای کشور نیز تعمیم یابد .

در وضعیت کنونی نیز شهرداریها نقش اساسی در هماهنگی و امور اصلی مربوط بهش هر بر عهده دارند و اغلب ارگانهای دیگر یا مستقیما ً وابسته به شهرداری هستند ( مانند خدمات شهری ، حمل و نقل شهری ، پارکها ، فضای سبز ، خدمات ایمنی و ..... ) ویا غیرمستقیم در بسیاری از امور با هماهنگی شهرداری عمل می نمایند ( ارگانهایی مانند مخابرات ، آب ، فاضلاب ، گاز ف برق )

هر شهرداری یا به طور کلی هر شهر جهت برنامه ریزی و اقدامات زیربنایی شهری به اطلاعات و آمار جامع و دقیق شهر نیاز دارد که ضرورتا ایجاب می نماید طبق یک برنامه مدون و زمان بندی شده شده و حتی المقدور با استفاده از سیستم های رایانه ای و فناوری ، اطلاعات و آمار دقیقی با انجام عملیات لازم از اراضی ، املاک مستحدثات و تاسیسات شهری برداشت نماید و آنگاه سعی شود تا این اطلاعات بروز و بهنگام نگهداری شود تا همواره بتوان به نحوه مطلوب از آنها استفاده نمود .

ممیزی یعنی تمیز دادن ، تشخیص و جداسازی و در اصطلاح به معنی برداشت ، تفکیک و طبقه بندی آمار و اطلاعات از املاک و معابر شهر است .

به همین منظور فرمهای جدید ممیزی با دستور العمل اجرایی زیر تدوین شده است تا علاوه بر گرد آوری اطلاعات مورد نیاز شهرداری گامی جهت پیاده سازی بانک اطلاعات شهری و آنگاه GISشهری برداشته شود . مبنای GISشهری ملک و معبر می باشد و با توجه به وابستگی و نقش اساسی که شهرداری در مدیریت املاک و معابر شهر بر عهده دارد عموما شهرداری به عنوان متولی و مدیریت GISشهری بوده و وظیفه ایجاد ، مدیریت ، نگهداری ، هماهنگی و مدیریت GISشهری بر عهده شهرداریها می باشد . در این مورد دلایل متعددی وجود دارد که به موارد زیر اشاره می کنیم .

1-شهرداری اصلی ترین نهاد در مدیریت شهری است .

2- شهرداری عمدتا با ملک یا معبر سرو کار دارد .

3-هرگونه تغییر در ملک با هماهنگی و مجوز شهرداری صورت می گیرد . ( ساخت و سازها و ........)

4-هر گونه ایجاد یا حذف در ملک یا معبر با هماهنگی و مجوز شهرداری صورت می گیرد ( احداث واحد –تفکیک –ایجاد معبر و .........)

5-طبق قانون شهرداری مکلف به داشتن اطلاعات به روز املاک و معابر شهر است ( قانون ممیزی )

6-طبق قانون شهروندان مکلف به همکاری و ارائه اطلاعات صحیح به شهرداری هستند .

7-هر گونه عملیات روی املاک یا معابر توسط سایر ارگانها با مجوز و هماهنگی شهرداری با دلایل فوق اگر شروع کننده GISشهری را شهرداری بدانیم با توجه به آنچه در قبل بیان شد در شرایط کنونی شهرداریها با استفاده از قوانین و تکالیف موجود می توانند عمل نموده و با پایه گذاری GISشهری حداقل بخشی از نیازهای فعلی خود را در این مقوله رفع نموده و با برنامه ریزی اصولی و صحیح و همکاری و جلب نظر سایر نهادها نیازهای سایر کاربران و ارگانها را در مدیریت جامع شهری در بلند مدت برطرف نمایند .

8-اولین اقدام جهت تحقق اهداف فوق ممیزی شهر است که طبق قانون نوسازی و عمران شهیر شهرداریها با اختیارات ویژه می توانند هر 5 سال شهر را ممیزی نماید .

تعاریف و واژه ها

جهت انجام ممیزی اصطلاحات خاصی بکار می رود که لازم است در ابتدا این واژه ها تعریف گردد:

شهر

پس از تقسیمات استان و شهرستان ، شهر می باشد . هر شهرستان شامل تعدادی شهر است . شهر محدوده ای جغرافیایی است که حدود آن با توجه به محدوده طرح جامع شهری مشخص شده باشد .

تقسیمات شهری

طبق قانون و ضوابط و مقررات و دستورالعمل های وزارت کشور شهرهای بزرگ بایستی دارای تقسیمات منطقه ای محله ای مصوب باشند و این تقسیم بندی بر اساس معیار ها و ضوابط خاصی صورت می گیرد که روی نقشه ها ی ممیزی شماره منطقه و محله ( حوزه )و حد و حدود آن مشخص است . لذا در محل شماره شناسایی ملک که در قسمت بالای همه فرمهای ممیزی مشخص شده است از سمت چپ به راست به ترتیب شماره منطقه و سپس شماره محله ( ناحیه ) می شود .

منطقه

بسته به وسعت ، جمعیت و محدوده خدماتی هر شهر به چنذ منطقه تقسیم می گردد . محدوده مناطق با خیابان یا بزرگراهای اصلی و محدوده طرح جامع شهر از یکدیگر مجزا می گردد .

شماره منطقه

به هر منطقه به ترتیب ایجاد ، شماره ای از یک بعد داده شده است . این شماره دو رقمی در گوشه سمت چپ بالای فرمهای ممیزی درج می گردد .مثلا منطقه 2 به صورت 2 درج خواهد شد .

محله ( ناحیه )

هر منطقه دارای 11 و حداکثر 22 محله است محدوده محله بر اساس جمعیت ، تعداد املاک و تراکم ساختمانی آن مشخص می گردد . جمعیت هر محله 10000و حداکثر 20000 نفر است .

شماره محله ( ناحیه )

هر ناحیه نیز داری شماره ای است که از 1 شروع و حداکثر تا 22 خواهد بود شماره محله یا ناحیه نیز بعد از شماره منطقه به صورت دو رقمی در فرمهای ممیزی نوشته خواهد شد .

بلوک

آخرین محدوده تقسیمات شهری بلوک می باشد . یک بلوک محدوده ای است از املاک که به یکدیگر متصل بوده و از اطراف به وسیله معابر عمومی و یا عوارض طبیعی مانند رودخانه ،کوه و .... احاطه شده است . به نحوی که اگر ازیک نقطه بلوک حرکت نماییم پس ازطی کردن دور بلوک مجددا به همان نقطه شروع باز می گردیم .

شماره بلوک

هر بلوک دارای یک شماره 3 رقمی است که در هر محله از 001 شروع و به تربیت تا آخرین بلوک محله ادامه می یابد . ازشماره محله در بالای فرمهای ممیزی نوشته خواهد شد .

شماره ملک

هر ملک در بلوک دارای شماره ملک سه رقمی است که با حرکت ارز جنوب غربی بلوک از شماره 001 شروع و تا آخرین ملک بلوک ادمه می یابد. مطابق مثالی که در فوق نمایش داده شد ......

ساختمان

ساختمان به محدوده ای از یک ملک که ساخته شده و لتوان از آن استفاده مسکونی ، تجاری ، اداری و مانند اینها داشت اطلاق می شود . اگر دریک مل چند ساختمان مجزا که حداقل 12 متر مربع مساحت دارد وجود داشت برای هر ساختمان برگ مجزا اتصاص داده می شود .

شماره ساختمان

هر ساختمان در ملک دارای شماره ساختمان دورقمی است که به ترتیب از 01 به ساختمان اصلی و سپس ساختمانهای بعدی اختصاص می یابد . به هر ساختمان مجزا ( به هم نچسبیده ) که حداقل 12 متر مربع مساحت داشته باشد و دارای در ورودی مجزا نیز باشد یک کد اختصاص داده و برگ ممیزی اطلاغات ساختمان برای آن تنظیم می گردد .

بلوک گردشی

برای شروع ممیزی املاک واقع در هر بلوک بایستی از جنوب غربی بلوک در جهت حرکت عقربه های ساعت آغاز نمود . بنابراین باید ابتدا جهت یابی درست در محل انجام گرفته و سپس نقشه با محل تطبیق گردد .

بر روی نقشه جهت شمال مشخص شده است ولی در محل تشخیص جهات اربعه از طریق محل طلوع و غروب آفتاب ( شرق یا غرب ) یا پرس و جو کردن جهت قبله که تقریبا رو به غرب یا جنوب است و یا تطبیق نقشه با وضع موجود عملی است پس از مشخص جهات اربعه اصلی از اولین ملک واقع در جنوب غربی بلوک کار ممیزی با تنظیم فرم فهرست املاک آغاز می گردد .

آپارتمان

اگر یک ملک دارای ساختمان مجزایی باشد که دارای مالکیت مستقلی بوده یا می تواند در آینده با توجه به وضعیت ساخت داشته باشد هر بنا به عنوان یک واحد آپارتمانی محسوب می شود . بنابراین هر آپارتمان دارای درب ورودی مجزا وتسهیلات ( مانند سرویس –آشپزخانه و.....) و مشترکات ( مانند راه پله ) و ..... می باشد . در صورتی که ملک دارای صورت مجلس تفکیکی برای آپارتمانها باشد متراز آپارتمانها و تعداد آنها و سایر مشخصات در صورت مجلس قید شده است و می توان آنها را استخراج و در برگهای ممیزی آپارتمان درج نمود. در صورتی که ملک تفکیک نشده است ودارای سند مالکیت باشد مساخت و سایر مشخصات بر اساس دستورالعمل مترشده و در فرمها وارد می گردد

 

 

داده کاوی در بانکداری الکترونیکی

داده کاوی در بانکداری الکترونیکی

داده کاوی در بانکداری الکترونیکی

داده کاوی در بانکداری الکترونیکی

 

فهرست مطالب :

  • فصل اول: مقدمه

  • مقدمه

  • تعریف مسائله و بیان سوال های اصلی تحقیق

  • سابقه و ضرورت انجام تحقیق

  • هدف

  • کاربرد

  • فصل دوم : مفاهیم واصطلاحات

  • مقدمه

  • تاریخچه ی داده کاوی

  • تعریف داده کاوی

  • روش های داده کاوی

  • خوشه بندی

  • روش تقسیم بندی

  • روش سلسه مراتبی

  • روش مبتنی بر چگالی

  • کشف قواعد وابستگی

  • طبقه بندی

  • مراحل داده کاوی

  • اندازه گیری نتایج

  • آمار و داده کاوی

  • بانکداری الکترونیک

  • تاریخچه بانکداری الکترونیک در ایران

  • سیستم های بانکداری الکترونیکی

  • شاخه های بانکداری الکترونیک برحسب نیازهای بازار بانکداری الکترونیک

  • مزایای بانکداری الکترونیک

  • پول الکترونیکی

  • انواع پول الکترونیکی

  • پول الکترونیکی شناسایی شده

  • پول الکترونیکی غیرقابل شناسایی (بی‌نام و نشان)

  • نتیجه گیری

  • فصل سوم : مدیریت ارتباط با مشتری در صنعت بانکداری الکترونیکی

  • مقدمه

  • مدیریت ارتباط با مشتری CRM

  • ارتباط

  • هرم ارزش مسشتری

  • خوشه بندی مشتریان بانک ملت با استفاده از داده کاوی

  • استخراج داده های مربوط به شاخص ها

  • بررسی وضعیت داده و آماده سازی آن

  • برسی عدم همبستگی فیلدها با استفاده از آنالیز واریانس

  • تقسیم بندی مشتریان در گروه به صورت غیر فازی

  • تقسیم بندی مشتریان به 5 گروه به صورت فازی

  • تحلیل خوشه ها

  • استخراج قواعد

  • ایجاد نرم افزار های داده کاوی برای مدیریت روابط مشتری

  • تقسیم بندی مشتری

  • پیش بینی رویگردانی

  • پیشنهادات

  • نتیجه گیری

  • فصل چهارم : روش ها و راهکارهای شناسایی تقلب در بانکداری الکترونیک

  • مقدمه

  • تقلب

  • شناسایی تقلب

  • انواع تقلب در بستر بانکداری الکترونیک

  • تشخیص سو استفاده

  • تشخیص ناهنجاری

  • تکنیک تشخیص تقلب

  • سیستم خبره

  • برون هشته ای

  • شبکه عصبی

  • استدلال بر پایه مدل

    رویکرد  میتنی بر قواعد

  • تجزیه و تحلیل حالت گذار

  • تکنیک ها

  • داده کاوی

  • وظایف داده کاوی

  • طبقه بندی

  • خوشه بندی

  • پیش بینی

  • کشف نقاط پرت

  • رگرسیون

  • تصویرسازی

  • روشهای داده کاوی در مورد استفاده در تحقیقات کشف تقلبهای مالی

  • مدل رگرسیون

  • شبکه های عصبی مصنوعی

  • شبکه استنباط بیزین

  • درختان تصمیم

  • یک چارچوب کلی برای الگورتیم های داده کاوی

  • راه آینده چالشهای پیش رو

  • نتیجه گیری

    منابع و مراجع

    واژه نامه فارسی به انگلیسی

    واژه نامه انگلیسی به فارسی

 

چکیده :

امروزه دادها قلب تپنده فرایند تجاری بیشتر شرکت ها تلقی می شوند،آن ها فارغ از خرد و کلان بودن نوع صنعت در تمامی صنایع نظیر ارتباطات ، تولید ،بیمه ،کارت اعتباری و بانکداری از طریق تعاملات در سیستم های عملیاتی شکل می گیرند.لذا نیازی به ابزاری است که بتوان داده های ذخیره شده را پردازش کرده و  اطلاعات حاصل از آن را در اختیار کاربران قرار دهد.در این راستا سازمان های بسیاری در حال استفاده از داده کاوی برای کمک به مدیریت تمام فازهای ارتباط با مشتری هستند.این سازمان ها می تواند با برسی ویژگی ها و علت استفاده برخی از مشتریان از کالا ها و یا خدمات خود یا برسی علل عدم استقبال برخی از مشتریان از برخی  کالاها نقاط قوت و ضعف خود را بیابند و در راستای بهبود کیفیت گام بردارند.امروزه به دلیل وجود بانکداری الکترنیکی ثبت اطلاعات تراکنشی راحت تر صورت می گیرد و همین امر موجب شده است روش های کمی جایگزین روش های کیفی شود.در این تحقیق به منظور شناسایی مشتریان بانک و تدوین استراتژی مناسب برای برخورد با آنها از داده کاوی و ابزار استفاده می شود. وهمچنین  تقلبهای صورتهای مالی به شکل چشمگیری توجه عموم جامعه ،رسانه ها،سرماگذاران را به خود جلب کرده است و موسسات مالی و پولی به شدت به دنبال تسریع و سرعت عمل در شناخت فعالیت کلاهبرداران و متقلبان می باشند.لذا بکارگیری تکنیکهای شناسایی تقلب به منظور جلوگیری از اقدامات متقلبانه درسیستم های بانکداری الکتزونیک لازم است،عموما روش های شناسایی تقلب به دو دسته اصلی تشخیص ناهنجاری و تشخیص سوء استفاده تقسیم می شوند.در روش تشخیص ناهنجاری ،تاریخچه رفتار مشتری به عنوان یک ناهنجاری یا تقلب ثبت شود.روش سوء استفاده بر رفتارهای خاص مشتری تمرکز دارد و دقیقا رفتارهای شناخته شده را تقلب فرض می کند.در این تحقیق علاوه بر مقایسه روش های فوق و تشریح چگونگی عملکرد سازوکارهای مبتنی بر آن ،انواع تکنیکهای تشخیص تقلب در بانکداری الکترونیک ارائه و روشهای داده کاوی مورد استفاده در کشف تقلب مزایا و معایب هریک به تفصیل شرح داده خواهد شد.

گزارش کارآموزی تعمیر دستگاههای صوتی و تصویری

گزارش کارآموزی تعمیر دستگاههای صوتی و تصویری

گزارش کارآموزی تعمیر دستگاههای صوتی و تصویری

گزارش کارآموزی تعمیر دستگاههای صوتی و تصویری

مقدمه 

بررسی شانسی منبع تغذیه1

معایب مربوط به شاسی غیر ایروزله 4

معیوب بودن تراشه 631 12

معایب بخش عمودی 18

معایب مربوط به بخش افقی 27

خرابی دیود کاسکاد 32

طرز کار اهمتر35

سرویس ضبط 40

غلطک43

نکاتی در مورد موتورها 47

چگونگی خارج شدن نوار پس از تمام شدن نوار...49

دو نکته در مورد پخش دو لب 51

عیب های مکانیکی در مورد کلیدهای ضبط 52

ساختمان پخش صدا در ضبط استریو 54

آنتن 54

تاریخچه55

نحوه اختراع اولین آنتن 55

راهنمای تنظیم آنتن 61

ایستگاه مرکزی 62

پیوست65

منابع 67


مقدمه

امروزه با توسعه صنایع کوچک و بزرگ در کشور، فرصت های شغلی زیادی برای مهندسین برق فراهم شده است و اگر می بینیم که با این وجود بعضی از فارغ التحصیلان این رشته بیکار هستند، به دلیل این است که این افراد یا فقط در تهران دنبال کار می گردند و یا در دوران تحصیل به جای یادگیری عمیق دروس و در نتیجه کسب توانایی های لازم، تنها واحدهای درسی خود را گذرانده اند.

همچنین یک مهندس خوب باید، کارآفرین باشد یعنی به دنبال استخدام در موسسه یا وزارتخانه ای نباشد بلکه به یاری آگاهی های خود، نیازهای فنی و صنعتی کشور را یافته و با طراحی سیستم ها و مدارهای خاصی این نیازها را برطرف سازد. کاری که بعضی از فارغ التحصیلان ما انجام داده و خوشبختانه موفق نیز بوده اند.”

دکتر کمره ای نیز در این زمینه می گوید:

“اگر یک فارغ التحصیل برق دارای توانایی های لازم باشد، با مشکل بیکاری روبرو نخواهد شد. در حقیقت امروزه مشکل اصلی این است که بیشتر فارغ التحصیلان توانمند و با استعداد این رشته به خارج از کشور مهاجرت می کنند و ما اکنون با کمبود نیروهای کارآمد در این رشته روبرو هستیم.”

یکی از اساتید مهندسی برق دانشگاه علم و صنعت ایران نیز در مورد فرصت های شغلی فارغ التحصیلان این رشته می گوید:

“طبق نظر کارشناسان و متخصصان انرژی در کشور، با توجه به نیاز فزاینده به انرژی در جهان کنونی و همچنین نرخ رشد انرژی الکتریکی در کشور، سالانه باید حدود 1500 مگاوات به ظرفیت تولید کشور افزوده شود که این نیاز به احداث نیروگاههای جدید و همچنین فارغ التحصیلان متخصص برق و قدرت دارد.


آشنایی با محل کار آموزی :

کارگاه (الکتریکی جواد) واقع در ابهر خیابان ولیعصر کوچه یخچال ، که این کارگاه در زمینه تعمیر دستگاههای صوتی و تصویری از قبیل تلویزیون ، رادیو و ضبط و غیره فعالیت دارد.


بررسی شانسی منبع تغذیه

شکل(1) زیر قطعات منبع تغذیه را روی شاسی تلویزیون نشان می دهد. طرح مدار چاپی منبع تغذیه مطابق شکل (2) است.

شکل (1) : قطعات منبع تغذیه

شکل (2) : طرح مدار چاپی منبع تغذیه

در شکل (3) نیز مدار کامل منبع تغذیه رسم شده است. برای بررسی، مدار منبع تغذیه را به دو بخش کلی به شرح زیر تقسیم بندی می کنیم.

الف- بخش شاسی غیر ایزوله که قبل از ترانسفورماتور را تشکیل می دهد.

ب- بخش شاسی ایزوله که از ثانویه ترانسفورماتور به بعد را تشکیل می دهد.

شکل (3) بخش شاسی غیر ایزوله که قبل از ترانسفورماتور را تشکیل می دهد.

شکل 4: بخش شاسی ایزوله که از ثانویه ترانسفورماتور به بعد را تشکیل می دهد.

شکل 5: قطعات مشکوک در صورت بروز عیب در شاسی

شکل 6: قطعات مشکوک به عیب ناشی از نویز

شاسی ایزوله بخشی از برد مدار چاپی است که بعد از ثانویه ترانسفورماتور تغذیه قرار دارد.

شاسی غیر ایزوله بخشی از شاسی است که برق 220 ولت به آن اتصال دارد. این بخش قبل از ترانسفورماتور تغذیه قرار دارد.

معایب مربوط به شاسی غیر ایروزله

* عدم وجود ولتاژ در خروجی منبع تغذیه

- سوختن فیوز SI601:در صورتی که خروجی منبع تغذیه ، ولتاژ نداشته باشد ، ابتدا از وجود برق در پریز و سالم بودن سیم رابط اطمینان حاصل کنید . سپس فیوز SI601را کنترل کنید . شکل 7 فیوز SI601را در نقشه ی مدار منبع تغذیه نشان می دهد .