پیچک فایل

سیما فایل دانلود مقاله گزارش کارآموزی پروژه نمونه سوال

پیچک فایل

سیما فایل دانلود مقاله گزارش کارآموزی پروژه نمونه سوال

رابطه های باورهای دینی و ازدواج موفق

رابطه های باورهای دینی و ازدواج موفق

رابطه های باورهای دینی و ازدواج موفق

 

رابطه های باورهای دینی و ازدواج موفق

 
 « فهرست مطالب »
  فصل اول : مقدمه                                 
 کلیات                                      
  بیان مساله                                    
  اهمیت و ضرورت تحقیق                            
  اهداف تحقیق                               
  فرضیه ها ی تحقیق                           
  متغیرهای تحقیق                                
  تعاریف عملیاتی                               
  فصل دوم : انتخاب همسر                               
 از دست دادن همسر ، شاخصترین فقدان             
 آغاز و مبدا خلقت انسان چیست؟                       
 خانواده و ساختار آن                             
 چرخه زندگی خانواده                          
  فصل سوم : روش تحقیق                                  
  جامعه                                 
  نمونه آماری                                   
  جمع آوری اطلاعات                          
  محاسبه نمونه آماری                          
  روش جمع آوری اطلاعات                      
 جداول                                   
  نمودارها                                 
 آزمون فرضیه                                
 تحلیل یافته ها                              
 فصل چهارم : تحلیل یافته ها                              
 فصل پنجم :  نتیجه گیری                                    
  محدودیت های تحقیق                              
  پیشنهادات                                   
   منابع و مأخذ                              
  
چکیده :
 انسان به عنوان اشرف مخلوقات و برتر موجودات دارای ویژگی ها و صفاتی است، که این موجود را از سایر موجودات برتر ساخته است. یکی از خصوصیات و برتری ها داشتن عقیده و نظر و آراء درباره دنیا و آخرت است که اضولاً انسان کیست؟ و از کجا آمده است؟ و به کجا خواهد رفت؟ و هدف از این خلقت چیست؟
 
 همه این سوالات و پاسخ ها در ویژگی دنیداری و فطرت خداجویی وی به ودیعه نهاده شده است. موضوع دین و دین مداری و اعتقاد به باورهای دینی و انجام مراسک و مناسک دینی از جمله اعتقاد به اصول دین و تعهد و تقید به آنها و انجام فروع دین چون نماز یا روزه، حج، جهاد، خمس، زکات، امر به معروف و نهی از منکر، تولی و تبری، از جمله این باورهاست. از لحاظ اعتقادی هم انسان قادر به شناخت رمز و رموز خلقت به تنهایی نیست مگر از طریق سالکان و پیامبران و امامان و پیشوایان دینی و صاحب امر و ولایت که در اسلام و مذهب شیعه به فقه و فقها و آثار و دستورات قوانین اجرایی آنها تحت عنوان رساله احکام و سایر ادعیه و دعاها که تحت عنوان باورهای دینی تعریف می شود.
 
 حال سوال این است، که آیا باورهای دینی در ازدواج موفق هم تأثیر دارد؟
 
 پاسخ محقق و فرضیه پژوهشگر این است که باورهای دینی در موفقیت ازدواج تأثیر دارد. یعنی زوجین که دارای باورهای دینی و مذهبی هستند و خدا و وحی و قرآن و تعالیم قرآنی را در زندگی مشترک موثر می دانند با صبر و حلم و قضا و قدر و حکم الهی و احتراز از خودپسندی و غرور و دنیاپرستی و توجه به ارزش والای انسانی و تقدس ازدواج و نسل آینده همه سختی های زندگی را به عنوان حلاوت و شیرینی زندگی به جان می خرند و تحمل سختی ها و مرارت ها و ناملایمات را به قیمت اجر نهایی و تقدیر الهی و صواب اخروی تحمل می کنند و طلاق و جدایی را فقط به خاطر مثلاً نداشتن ماشین یا فلان ویلا یا فلان مسافرت یا فلان مد و هنرپیشه انجام نمی دهند و حجاب و احترام به شوهر و تربیت آینده فرزندان را یک تکلیف و وظیفه الهی و انسانی و اخروی حتی در شرایط سخت و فقیرانه و ضعیفانه می پذیرند و هزاران شرایط از این نمونه ها که ثابت شده است کسانیکه در باورهای دینی و ارزش های مذهبی و اعتقادات آرمانی و آسمانی جدیت دارند. دارای زندگی آرام و دلپسند و پسندیده و متعادل و الگو و سالم و طبیعی هستند، حتی از کوچکترین امکان مالی و شغلی و تربیتی خدا را شکرگزار هستند و حتی بلاها و مصیبت ها را تقدیر الهی می پندارند و آن را آزمایش الهی می شمارند. به همان دلایل در تحقیق حاضر تعداد 400 نفر زوج در دو گروه شامل گروه اول که دارای باورهای دینی بالای نمره 10 هستند و زوجینی که دارای باورهای دینی زیر 10 هستند. چون 20 سوال برای ارزیابی باوردینی و طلاق منظور شده و هر سوال 1 نمره منظور شده پس از استخراج اطلاعات به آسانی نمره تعداد 400 نفر در 2 نمره باور دینی و طلاق یا ادامه زندگی محاسبه شده است. و پس از جمع بندی از طریق ضریب همبستگی اعتبار و معنی داری این فرضیه ها به اثبات رسیده است و در نهایت پس از تحلیل یافته ها و ارائه مشکلات تحقیق به پیشنهاداتی اشاره و با منابع و مأخذ به پایان رسیده است. ضمن اینکه در فصل دوم به مبانی نظری و پیشینه نیز اشاره شده است.
 
نتیجه گیری :
با توجه به داده های بعمل آمده و نتایج حاصله از یافته های آمار توصیفی بخصوص میانگین یافته ها و نیز جداولی که از طبقه بندی باورها و موفقیت در ازدواج صورت گرفته است. 
آمار توصیفی و نقلی نیز از اعتبار زیادی برخوردار است. و در تحلیل آماری از نوع استنباطی نیز که از روش همبستگی SPحاصل گردید 83% = r  عددی بسیار مناسب ئو گویا و معتبر در شرح و تبیین یافته های تحقیق حاضر است.
یعنی اگر 10% = rیافته های تحقیق بسیار ضعیف می نمود و چون به 100 نزدیک تر است پس اعتبار و روایی تحقیق نیز بالاتر است.
 
 
ضمائم :
چون موضوع تحقیق در مورد باورهای دینی و طلاق و ازدواج بوده فلذا به دلیل ملاحظات اخلاقی و حفظ امانت از افشای عکس یا اطلاعات دیگر در مورد ازدواج و یا طلاق از آوردن ضمائم خودداری کرده ایم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.