پیچک فایل

سیما فایل دانلود مقاله گزارش کارآموزی پروژه نمونه سوال

پیچک فایل

سیما فایل دانلود مقاله گزارش کارآموزی پروژه نمونه سوال

تاثیر بازی گروهی بر رشد اجتماعی

تاثیر بازی گروهی بر رشد اجتماعی

تاثیر بازی گروهی بر رشد اجتماعی

تاثیر بازی گروهی بر رشد اجتماعی

 

فصل اول

موضوع................................. 3

مقدمه ................................ 3

بیان مسئله                    ........ .. 9

ضرورت پژوهش........................... 11

هدف پژوهش............................. 12

فرضیه................................. 13

تعاریف مفهومی و عملیاتی............... 13

تاریخچه بازی.......................... 17

اشاره­ای گذراند با تاریخچه روانشناسی کودک  18

بازی از دیدگاه اسلام .................. 20

بازی از نظر قرآن...................... 22

بازی در کردار و گفتار معصومین ......... 23

بازی از دید روانشناسی قدیم ............ 24

 

 بازی از دید روانشناسی جدید .......... 26

تعریف بازی و فرق آن با کار ........... 28

فصل دوم

بازی و رشد اجتماعی  .................. 32

ارزش بازی برای کودکان ................ 42

شرط مقررات خوب و جامع ................ 43

فوائد بازی............................ 44

چرابازی برای رشد کودکان ضرورت دارد؟... 46

انواع بازی............................ 47

بازی سمبلیک............................ 50    

بازی و بیان کلامی ..................... 52    

عوامل مؤثر در بازی.................... 54    

رشد اجتماعی کودک...................... 57    

رفتار اجتماعی کودک.................... 59    

اصول رشد شناختی اجتماعی کودک .......... 65    

مراحل رشد ذهنی اجتماعی کودک کودکستانی و مهد کودکی 66 

 

بازی درمانی........................... 69    

فصل سوم

جامعه آماری........................... 77    

نمونه و روش نمونه گیری................... 77

روش جمع آوری اطلاعات ................... 77    

ابزار پژوهش .......................... 78    

روشهای آماری.......................... 79    

نمره گذاری ............................ 80    

فصل چهارم

تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده ازپیمایش 84    

توصیفی و استنباطی..................... 87    

فصل پنجم  

بحث و نتیجه گیری ...................... 99

خلاصه ................................. 101

یافته های اساسی مربوط به فرضیههای تحقیق 102

 

محدودیتهای تحقیق........................ 104       

پیشنهادات تحقیق........................ 105       

منابع................................. 107   

ضمائم .................................. 110      

چکیده:

در این تحقیق به بررسی اثرا ت بازی گروهی و با قاعده در رشد اجتماعی دختران 4 تا 5 ساله مدارس آمادگی شهر تهران پرداخته شد، بدین ترتیب پس از تدوین سوال و فرضیه دال بر اثبات ثبت بازی درمهد کودک بخصوص بازی گروهی و باقاعده درمهد کودک بر میزان رشد اجتماعی، بررسی مباحث نطری و بخصوص نظری وایلند درمحیط رشد اجتماعی تأکید شد، پس از آن تعداد و 60 نفر به عنوان نمونه تحقیق به صورت تصادفی با روش نمونه­گیری خوشه­ای گزینش شدند و از پرسشنامه وایلند بر روی آنها اجرا گردید. سپس از طریق آزمونtاستیودنت گروههای مستقل با آزمون فرضیه تحقیق پرداخته شد و مشخص گردید که میانگین رشد اجتماعی کودکی یا کودکانی که درمهد کودک بازی گروهی و با قاعده انجام می­دهند درمقایسه با کودکانی که در مهد کودک بازی گروهی و با قاعده انجام نمی­دهند، بالاتر است و این تفاوت ازلحاظ آماری در سطح 1 0 / 0 * معنا دار می­باشد. بنابراین می­توان نتیجه­گیری نمود که بازی گروهی و با قاعده درمهد کودک می­توان تأثیر مثبتی را در افزایش رشد اجتماعی کودکان ایفا نماید.

 فصل اول:

 

تعریف مفهومی و عملیاتی

موضوع: بررسی تأثیر بازی گروهی و باقاعده در رشد اجتماعی دختران 4 تا 5 ساله مدارس آمادگی منطقه 7 تهران بر اساس تست رشد اجتماعی وایلند.

مقدمه:

بازی که به معنی تلاش و فعالیت لذت بخش و خوشایند و تفریح است برای رشد همه جانبه کودک ضرورت تام دارد. کودک از طریق بازی احساسات و رویاهای خود را بروز می­دهد. استعدادهایش راشکوفا می­سازد، کنترل به موقع اعمال و حرکات را می­آموزد، بر تجاربش می­افزاید، دنیای درون و اسرار و مشکلاتش را بارز می­سازد و انرژی ذخیره شده خویش راهر جهت مطلوب به مصرف می­رساند. کودک از طریق بازیها، مشکلات و همکاری و رعایت حقوق دیگران و قوانین اجتماعی را یاد می­گیرند. (شفیع آبادی، 1372 ) .

کودکان خردسال نمی­توانند افکار و عقاید و احساسات خود را به وضوح ازطریق کلمات و گفتار بیان کنند. بازی بخش عمده­ای از زندگی کودک پیش دبستانی را تشکیل می­دهد و باعث رشد شخصیت او می­گردد. موجبات شادی و لذت و انبساط خاطر کودک را فراهم می­کند. همکاری و نوع دوستی و اطلاعات و قوانین را به کودک یاد می­دهد، دامنه تجسم و قصور او را می­گستراند و کودک را به مشاغل گوناگون آشنا می­سازد. (قاضی، 1370 ) .

 بنابه اظهار کارل، گروهی یکی از روانشناسان بزرگ سوئیسی، بازی کودکان مقدمه ای برای کوششهای آینده و آماده شدن برای زندگی آینده است. بدان سان که درآن جدی بودن زندگی بزرگسالات بر دوش کودک سنگینی نمی­کند. او می­گوید دربازی پلیس و ژاندارم کودکی که نقش ژاندارم را می­آفریند و به دستگیری دردی می­رود، گذشته از این که نیروی جهانی او توسعه می­یابد به تأثیر اصل اخلاقی و اجتماعی نیز می­پردازد و در ضمن وظایف و حدود اختیارات این شغل رانیز می­آموزد. به عکس کودکی که نقش دزد را بازی می­کند، با دستگیر شدن و پذیرفتن گوشمالی و در واقع زشتی دزدی را می­پذیرد و به اجرای عدالت اجتماعی احترام می­گذارد، به هر حال از دیدگاه گروهی، هدف بازی در خود نرفته است و بازی نمایانگر زندگی و فعالیت آزاد کودک بوده، در حقیقت او را برای اجرای کارها و وظیفه های سنگین آینده خود آماده می­سازد(بهرامی ، 1370)

. در کتاب روان شناسی درمانی آلفرد، آدلر که درسال 1907 نوشته شده است بازی به معنای ارضاء غیر واقعی (بیرون از حد حقیقت ) اجمالی مانند برتری جویی و خود نمایی تفسیر شده است و آدلرانیها را سر آغازی برای بیان گذاری ابتدایی ترین و اندیشه آدمی تلقی می­کند. برتری جویی و خود نمایی در سال های کودکی امکان می­دهد که امیال فرد را به سادگی نشان داده و آنها ر اآرام سازند. بدین معنی که کودکان خردسال در بازیهای خویش واقعیت را با توجه به خواستهای خویش دگرگون جلوه می­دهند. زیرا دانش لازم برای پیروی از حقیقت دارند و به این ترتیب ناتوانی و * خود را بر طرف می­سازند.روشن است که آنچه را که بزرگسالان ارضاء غیر واقعی می­نامند برای کودکان مفهوم ارضاء واقعی میل خود نمایی و برتری جویی ر ادارا می­باشد. (قشلاقی، 1356 ).

روان شناسان امروزی همه بر آنند که کودک بر اساس نیازهای درونی به بازی می­پردازند ، و فعالیتها و کوشش های آگاه یا ناخود گاه وی به منظور آماده ساختن خویش برای زندگی آینده است البته ممکن است از بازی نکات سودمندی فراگیرد که بعداً در زندگی وی به کار آینده. لکن به دست آوردن تجربه و مهارت، یک نتیجه فرعی بازی است و هدف اساسی به شمار نمی­رود. در نتیجه با توجه به نظریات علمای تعلیم و تربیت، توجه و ایجاد امکانات برای بازی ،به کودکان فرصت می­دهند تا بهتر یاد بگیرند. بنابر این بازی می­توان، تقریباً به تمام هدفهای تربیتی از قبیل رشد بدنی و ذهنی، فهم عمومی و تربیت اجتماعی و اخلاقی کودک کمک کند. تربیت بنیاد بشریت است. تربیت کوران رابینا ، لنگان راتوانا، خود خواهان را مردم دوست و نابشرها را بشر می­سازد. کودکان خود را چنان تربیت کنید که بنیان گذار زندگی نو وخادم بشریت باشد. روسو می­گوید:«طبیعت انسان را نیکو خلق کرده و لی جامعه او را شریر تربیت نموده طبیعت انسان را آزاد آفریده لیکن جامعه او را بنده گردانیده طبیعت انسان را خوشبخت ایجاد کرده ولی جامعه او رابدبخت کرده است نسبت به عالم طبیعت به جامعه مثل نسبت خیر است به شر. تربیت عبارتست از ، اعمالی که موجب تجلی شخصیت انسانی و بروز تمایلات و عواطف عالی بشری است. پایه­های زندگی خود برروی چگونگی آموزش و پرورش کودکان قرار دارد. یکی از عواملی که در تربیت کودک مهم است ، محیط و هم صحبتان و مراودههای اجتماعی کودک است چون بشیر با کودکان همسال خود مشغول بازی و اعمال کودکانه است. مطمئناً عادات و اخلاق دیگران دراو موثر خواهد بود. روح کودک پاک است و برای گرفتن هرنقشی آماده پس در اثر روان اجتماعی نادرست ممکن است به زودی نا پاک گردد. بنابر این یکی از مسائلی که در تربیت کودکان اهمیت دارد بازی و تفریحات و سرگرمیهای اوست. پیاژه، رشد اجتماعی کودک را به 3 مرحله تقسیم می­کند: مرحله نخست کودک خود محور یا خود میان بینی است. مرحله دوم کودک کوشش می­کند روابط اجتماعی واقعی بر قرار کند. مرحله سوم داد و ستد اجتماعی به وجود می­آید با دیگران رفتار احترام آمیز دارد.(پارسا، 1371 ) .

رابطه عاطفی بین کودکان و اطرافیان، مخصوصاً با مادر دراولین سال زندگی دررشد اجتماعی او نقش تعیین کننده­ای دارد. نحوه ارضاء نیازهای کودک زیر بنای نگرش وی را در آینده نسبت به دیگران می­سازد. کودک به تدریج و ضمن ارتباط با دیگرا ن به مهارتهای اجتماعی خود می­افزاید و علیرغم دوره اول کودکی که همبازی ها نقش چندانی در زندگی کودک ندارد، در دوره پیش دبستانی دوستان تأثیر بسزایی در رشد اجتماعی کودک دارند و مهارتهای اجتماعی کودک راافزایش می­دهند. کودک دراین مکان ها به تجربه و یادگیری می­پردازد و روشهای ارتباط با دیگران را فرا می­گیرد و به نقاط ضعف و قدرت خود پی می­برند. (شفیع آبادی، 1372 ) .

از 2 تا 4 سالگی کودکان که در آغاز افرادی غیر اجتماعی هستند به افراد اجتماعی تبدیل می­شوند. کودک در اثر بازی با کودکان دیگر یعنی از راه مشارکت در فعالیتهای آنان و دادن و گرفتن اسباب بازیها، در اندک زمان روح سازگاری دراو پدیدارمی­شود. همچنین او از راه تقلید کردار و گفتار همچنان های همبازیش می­کوشد خود را به شکل آنان در آورده و مطابق با الگوی قابل قبول گروه خود رفتار کند. (پارسا، 1371 ) .

 نخستین رشد اجتماعی اندکی پس از تولد کودک آغاز می­شود و شامل آموزش های گوناگون است سپس زبان آموزی به تدریج انجام می­شود. کودک در سنین 5 تا 6 سالگی دچار دگرگونی های فراوانی در روابط با کودکان دیگر، با پدر و مادر و بزرگسالان می­شود، این دوره از لحاظ اجتماعی و سازگاری کودک در آینده چنان اهمیت دارد که باید دوره اصلاح و تصحیح رفتار اجتماعی کودکان نامید. در این دوره برای رشد کودک وجود کودکان دیگر از اهمیت فراوانی بر خورداراست و آرامش روانی او هنگامی تأمین می­شود که افراد گروه او را پذیرفته باشند. به تدریج که طرز رفتار و ارتباط با دیگران را در می­یابد،نظرش درباره خودش بهتر می­شود و در نتیجه در کارهایش توفیق بیشتری بدست می­آورد. (پارسا،1371

 

بررسی برخی از عوامل موثر در بلوغ اجتماعی در نوجوانان

بررسی برخی از عوامل موثر در بلوغ اجتماعی در نوجوانان

بررسی برخی از عوامل موثر در بلوغ اجتماعی در نوجوانان

بررسی برخی از عوامل موثر در بلوغ اجتماعی در نوجوانان

 

چکیده

فصل اول : کلیات پژوهش

مقدمه

بیان مسأله

اهداف پژوهش

ضرورت و اهمیت تحقیق

تعاریف و اصطلاحات

محدودۀ مطالعاتی پژوهش

فصل دوم : شرح برخی مفاهیم مرتبط با بلوغ اجتماعی و نوجوانی

مقدمه

1- اجتماعی شدن

2- مفهوم و نشانه های رشد اجتماعی

1-3- مفهوم نوجوانی

2-3- مراحل نوجوانی

3-3- خصایص و ویژگیهای نوجوانی

4-3- خصایص اجتماعی دورۀ نوجوانی

5-3- روابط نوجوان و خانواده

6-3- طبقۀ اقتصادی –اجتماعی خانواده و رشد اجتماعی

4- مروری بر تحقیقات موجود در مورد اجتماعی شدن و رشد اجتماعی

5- سازگاری

1-6- رشد هویت

2-6- عوامل مؤثر بر شکل گیری هویت

3-6- نظریۀ اریکسون در مورد رشد اجتماعی

4-6- نظریۀ بندورا

1-7- جامعه پذیری

2-7- موانع جامعه پذیری بهنجار

1-8- فرهنگ پذیری

2-8- هویت فرهنگی

3-8- خصوصیات فرهنگ پذیری

4-8- فرهنگ پذیری در عصر حاضر

1-9- نقش اجتماعی

2-9- انواع نقش ها

3-9- نقش و شخصیت اجتماعی

4-9- نقش و پایگاه اجتماعی

5-9- نقش های انتظاری و نقش های واقعی

6-9- تصویب و تأیید اجتماعی نقش ها

7-9- نقش کلیدی

10- چارچوب نظری

مدل مطالعاتی ( دیاگرام )

فصل سوم : روش شناسی پژوهش

مقدمه

روش پژوهش

جامعۀ آماری

حجم نمونه و روش نمونه گیری

ابزار اندازه گیری ( ابزار سازی )

روش جمع آوری اطلاعات

روش تجزیه و تحلیل ( آماری ) اطلاعات

فصل چهارم : جداول و داده های آماری

مقدمه

جداول یک بعدی

جداول دو بعدی

نمودارهای دایره ای

فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

نتیجه گیری

تنگناهای تحقیق

پیشنهادات

خلاصۀ پژوهش

فهرست منابع

ضمائم مآ

چکیده

بلوغ اجتماعی عبارتست از رسیدن فرد به هویت، استقلال و خودکفایی و گذر از منِ فردی بسوی منِ اجتماعی. به دلیل آنکه این مسائل اساسی ( هویت، استقلال و خودکفایی ) در نوجوانی آغاز می شود و رنگ می گیرد در زمینۀ بلوغ اجتماعی و نوجوانی مهم و مؤثر هستند.

هدف اصلی این پژوهش، بررسی برخی از عوامل مؤثرِ بلوغ اجتماعی نظیر سن، رشتۀ تحصیلی ، همسالان و ... در نوجوانان است .

جامعه آماری 100 نفر و ابزار تحقیق اسنادی و پرسشنامه بوده است. این پژوهش شامل 17 فرضیه بوده و متغیرها شامل: سن، تحصیلات پدر، تحصیلات مادر، رشته تحصیلی فرد، نوع مدرسه، استفاده از اینترنت، مطالعه، درآمده خانواده و ... می باشد.

در این بررسی، رابطه متغیرها با کاهش یا افزایش بلوغ اجتماعی سنجیده
می شود.

داده های آماری توسط برنامه SPSSاستخراج شدند و پس از تفسیر جداول دوبعدی و خی دو محاسبه شده، از فرضیات ارائه شده: تحصیلات پدر، شغل پدر، تعداد دوستان، ساعات تماشای تلویزیون، و مطالعه بلوغ اجتماعی رابطه معنادار و مثبت دارند و این فرضیات اثبات شدند. سن، رشته تحصیلی فرد، درآمدخانواده، تحصیلات مادر و ... رابطه معناداری با بلوغ اجتماعی نداشتند و این فرضیات اثبات نشدند.

فصل اول

کلیات پژوهش

 انسان همانطور که از لحاظ جسمانی کامل می شود از لحاظ روانی و اجتماعی نیز رشد می یابد . افراد در مواجهه با خانواده، جامعه و فرهنگ؛ ارزشها، هنجارها، بایدها و نبایدها را می آموزند و در صورت پذیرش و تکرار آنها را در خود درونی می کند .

این آموخته ها که در ابتدا از خانواده آغاز می شود با رشد کودک افزایش می یابد و به محیط های دیگر بسط داده می شود .

در نوجوانی این الگوبرداری به شکل قابل ملاحظه ای شدّت می یابد و با خطرپذیری از سوی نوجوان همراه است. نوجوانی حالات دوگانه ای را به همراه دارد، غم و شادی، بیم و امید، گاهی نوجوان در کسوت یک عاشق شوریده است و گاهی قهرمانی حماسی و بین آنچه هست و آنچه می خواهد باشد در رفت و آمد است .

خانواده به علت اینکه اولین محیطی است که هر فرد الگوپذیری و هنجارشناسی را در آن می آموزد و نیز از جهت نوع تربیتی که در آن خانواده وجود دارد در مسیر نوجوانی بسیار مهم است؛ همسالان، اجتماع، آموزش و پرورش، آداب و رسوم و ...  هر یک به نوعی عاملی مهم در نوجوانی محسوب می شود .

رشد اجتماعی در محیطها و فرهنگهای مختلف، در افراد متفاوت است .

استقلال طلبی، خودکفایی و هویت یابی از مسائل مهم نوجوانی است و بلوغ اجتماعی نیز عبارت است از مرحله ای که انسان به استقلال، خودکفایی و هویت رسیده باشد . از آنجا که مسائل اساسی بلوغ اجتماعی در نوجوانی آغاز
می شود می توان به این نتیجه رسید که نوجوانی و بلوغ اجتماعی برهم تأثیر متقابل دارند و عوامل تأثیرگذار بلوغ اجتماعی در نوجوانی حائز اهمیت زیادی است .

در این پژوهش سعی شده است برخی از این عوامل تأثیرگذار مورد بررسی قرار گیرد .

این تحقیق در 5 فصل تنظیم شده که مباحث زیر را در بردارد :

فصل اول : کلیات پژوهش، فصل دوم : شرح برخی از مفاهیم مرتبط با بلوغ اجتماعی و نوجوانی، فصل سوم : روش پژوهش، فصل چهارم : جداول و
داده های آماری، فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری .

البته مباحث و مقولات مربوط به بلوغ اجتماعی را مسلماً نمی توان محدود به این مختصر دانست و هنوز در این موضوعات بسیار جای سخن باقی است، با این امید که این اندک بی فایده نباشد .

 بیان مسئله

نوجوانی دورانی حساس، پرتنش و سرشار از فراز و نشیب است؛ گذرگاهی از کودکی به سوی بزرگسالی، مملو از ترس و امید، خوشحالی و غم و پر از تعارض و تناقض می‌باشد. دوره‌ای است که فرد به الگوپذیری از فرهنگ و جامعه می‌پردازد.

پایه‌ها و ریشه‌های بلوغ اجتماعی در نوجوانی کاشته می‌شود و همراه با رشد انسان تکامل می‌یابد. بلوغ اجتماعی مرحله‌ای است که فرد احساس هویت می‌کند و خود را دارای اعتبار و شخصیت می‌داند، می‌تواند با دیگران تعامل سازگار برقرار کند، به استقلال و خودکفایی برسد، وارد داد و ستدهای مالی و دارای شغل شود، هنجارها و ارزش‌های جامعه در او درونی شده باشد و نقش‌های متناسب با این هنجارها و ارزش‌ها را بپذیرد.

در صورتی که تمام عوامل تأثیرگذار بلوغ اجتماعی نظیر: خانواده، اجتماع، آموزش و پرورش فرهنگ، گروه همسالان و... در نوجوانی به طور متعارف و بی‌هیچ خلل و مشکلی برای فرد مهیّا باشد، می‌توان انتظار داشت متقارن با پایان دوره نوجوانی به طور نسبی فرد دارای بلوغ اجتماعی شده باشد.

فرد بالغ سهم خود را در روش و منش زندگی باور و در رفتارهای خود احساس مسئولیت دارد، مفهوم زندگی اجتماعی و نقش اجتماعی را درمی‌یابد و از خودمحوری و «من‌فردی» گذر کرده و «من جمعی» در او شکل می‌گیرد.

فردی که بلوغ یافته باشد از نظر روانشناختی متعادل و سازگار بوده و برای پذیرش و قبول مسئولیت‌ها در جوانی و نیز داشتن شغل آماده خواهد بود.

شخصی که از نظر اجتماعی به بلوغ رسیده باشد توانایی بهتری در حل مسائل خود دارد و انتظار موفقیت‌ در کارهایش بیشتر خواهد بود.

عدم طی شدن موفق بلوغ اجتماعی فرد را دچار احساس سردرگمی، بی‌هویتی، ناسازگاری، نارضایتی از خود، افسردگی و عدم اعتماد به نفس می‌کند.

خانواده عنصری مهم و حیاتی در نوجوانی و بلوغ اجتماعی می‌باشد و می‌تواند پایگاه محکمی برای نوجوان باشد. گروه همسالان نیز به علت همانندسازی‌های نوجوان و اینکه بیشتر وقت وی با همسالان در مدرسه گذرانده می‌شود مهم جلوه می‌کند.

با توجه به اهمیت ویژه‌ای که نوجوانی برای خودکفایی، استقلال و پذیرش مسئولیت در جوانی دارد و با درنظر گرفتن این مطلب که بیشتر مشکلات و معضلات جوانان که به شکل مانع در راه موفقیت آنها ظهور می‌کند ریشه در نوجوانی و بلوغ اجتماعی آنان دارد این موضوع به عنوان موضوع پژوهش انتخاب شود.

محقق درنظر دارد در حوزه روانشناسی اجتماعی و با استفاده از نظریه یادگیری اجتماعی «بندورا» تأثیر عوامل محیطی بلوغ اجتماعی را در نوجوانان مورد تحقیق و پژوهش قرار دهد.

 

اهداف تحقیق

الف) هدف کلی

بررسی و شناخت عوامل مؤثر بلوغ اجتماعی در بین نوجوانان دختر منطقه 2 به منظور تقویت عوامل مؤثر بلوغ اجتماعی در نوجوانی.

 ب) اهداف جزیی

1 ـ بررسی و شناخت عوامل اجتماعی مرتبط با بلوغ اجتماعی.

2 ـ بررسی و شناخت عوامل فرهنگی مرتبط با بلوغ اجتماعی.

3 ـ بررسی و شناخت عوامل روانشناختی مرتبط با بلوغ اجتماعی.

 ضرورت و اهمیت تحقیق

با توجه به اینکه ایران کشوری دارای بافت اجتماعی جوان است و اکثریت هرم سنی را جوانان و نوجوانان تشکیل داده‌اند و با عنایت به این مطلب که مشکلات جوانی اغلب ریشه در خوب طی نشدن مسیر نوجوانی دارد اهمیت بلوغ اجتماعی مطرح می‌شود زیرا شکل‌گیری هویت و انسجام شخصیت فرد که از موضوعات اساسی و مهم بلوغ اجتماعی است در نوجوانی آغاز می‌شود.

انتظار می‌رود یک فرد بالغ بعد از اتمام نوجوانی از نظر اجتماعی تا حدودی به استقلال و خودکفایی رسیده باشد که بتواند امور مربوط به خود را سرپرستی و اداره نماید.

بلوغ اجتماعی یک روند و فرآیند است که اگرچه در طول حیات آدمی وجود دارد و با رشد انسان تکامل می‌یابد دارای فراز و فرودهایی است که در نوجوانی اهمیت بسیاری دارد.

نوجوان در این دوران به دنبال تجربه کردن و فراگیری محیط اطرافش است و کمک والدین را خیلی پذیرا نیست می‌خواهد بیاموزد، تجربه کند و احساس کند که می‌تواند، از آنجا که خانواده اولین نهادی است که فردالگوپذیری را در آن آغاز می‌کند رکن مهمی در بلوغ اجتماعی محسوب می‌شود. خانواده در بلوغ اجتماعی و در دوران حساس نوجوانی می‌تواند با درایت، آگاهی صبر و آرامش کوره‌راه‌های این مسیر پرتعارض را هدایت کند و از این طریق عزت‌نفس، تحمل، شهامت رویارویی با مسائل و اعتماد به نفس را در آنها تقویت کند.

عوامل دیگری نظیر گروه همسالان، رسانه‌ها، آموزش و پرورش و....در بلوغ اجتماعی حائز اهمیت است و با توجه کردن به آنها از طریق فرهنگ‌سازی و اشاعه آن می‌توان درگذار از نوجوانی به جوانی و بلوغ اجتماعی مؤثر بود.

بررسی رابطه نارضایتی شغلی و افسردگی

بررسی رابطه نارضایتی شغلی و افسردگی

بررسی رابطه نارضایتی شغلی و افسردگی

بررسی رابطه نارضایتی شغلی افسردگی

 
فهرست مطالب
فصل اول کلیات تحقیق 
مقدمه 
بیان مسئله
اهمیت پژوهش 
متغیرها 
فصل دوم 
پیشینه تحقیق
تعریف افسردگی 
نظریه های مربوط به افسردگی
پیشینه و ادبیات 
فصل سوم روش تحقیق 
روش انجام پژوهش 
ابزار اندازه گیری 
فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها
فصل پنجم نتیجه گیری 
محدودیت های پژوهشی
پیشنهادهای پژوهش
بحث و نتیجه گیری
منابع 
 
مقدمه:
اشغال صحیح و گزینش افراد مناسب برای انجام مشاغل از مهمترین عوامل موثر ارزشمند اقتصادی و اجتماعی جامعه و تامین کننده سلامت روانی انسان ها و نیل به خود کفاوی مملکت و بی نیازی از دیگران محسوب می شوند. اشغال یکی از اساسی ترین فعالیت های زندگی انسان به شمار می رود و هر فردی به خاطر امرار معاش و تراوم زندگی باید ساعاتی از او قاتلش را کار کند. اشغال واقعه ای از زندگی است. که برای همه انسانها در بر همه ای از زمان اتفاق می افتد و هیچ کسی را گریزی از آن نیست همچنین بقاء و رسند جامعه به اشغال وابسته است جوامعی که انسانهای فعال و کار آمد دارند بر زندگی خوش حاکند و به انواع گوناگون در تعیین شیوه زندگی جوامع دیگر اثر می گذارند. رضایت شغلی تعیین کننده مهمی در رضایت از زندگی است و تمام رفتار ها و روابط انسان به طور مستقیم یا غیر مستقیم از چگونگی اشتغال او متاثر است. مفاسد اجتماعی به دلایل متعدد ریشه مهمی بیکاری دارند و از طریق اشتغال می توان بسیاری از این نابه سامانیها را بر طرف کرد با توجه به موارد بالا و نکات بسیار زیادی که در زمینه اهمیت اشتغال مناسب وجود دارد آیا نباید گام های بیشتری برای اشغال مناسب افراد بر داشته شود؟ آیا نباید صلاحیت های انسان با ویژگی های شغلی آنان منطق باشد؟ مسلماً بخش مهمی از تصمیمات رسمی یا غیر رسمی –مقدمه اشتغال موفقیت آمیز است. انسان در رشته ای که تحصیل می کند باید در آینده شاغل شود خصوصاً در جامعه ها که محدودیت های آموزشی از نظر نیروی انسانی و نیز امکانات وجود دارد باید به همسوئی تصحیلاتبا شاغال آینده خود توجه بیشتری مبذول شود. این روز ها تقریباً همه از افسرده بودن صحت می کنند ولی افسردگی به راستی چیست آیا این اصلاح پزشکی نظیر عفونی شدن است یا به مفهوم عامیانه ی بی دل و دفاع بودن نزدیکتر است. وقتی حرف از افسردگی می زنید دقیقاً منظورتان چیست برخی از مردم آنرا یک واکنش عاطفی در قبال زندگی می باشد و برخی افسردیگ را به عنوان یک بیماری به شمار می آورند موضوع این تحقق بیان رابطه نارضایتی شغلی و افسردگی است و به دنبال این است که تعین کند آیا بین نارضایتی شغلی و افسردگی رابطه ای وجود دارد یا خیر؟
نتیجه چنین تحقیقاتی می توان در جهت گسترش بهداشت روانی در محیط های صنعتی ، اداری و آموزشی مثمرثمر باشد
بیان مسئله و موضوع تحقیق :
افسردگی یک حالت روانی است که با احساس و بی کفایتی، دلسردی، ناامیدی، کاهش در فعالیت یا عکس العمل و بد بینی و غمگینی همراه است همچنین شغلی را که انتخاب می کنید اگر به آن علاقه مند نباشید و فقط به این علت که در دسترس بوده به آن اشتغال ورزید ممکن است بعداً برایتان خسته کننده، نامطبوع و ناراحت کننده شود حال سوالی که در این مطرح می شود که آن میزان افسردگی در میان افرادیکه از شغل خود ناراضی هستند و یا از شغل خود راضی هستند یکسان است یا خیر؟ بنابراین این موضوع تحقیق چنین خواهد بود.
اهداف تحقیق: هدف کلی تحقیق بررسی تاثیر نارضایتی شغلی در افسردگی افراد، هدف ویژه تحقیق –مقایسه میزان افسردگی در افرادیکه رضایت شغلی دارند و افرادیکه از شغل خود نارضایتی هستند و اینکه آیا افرادیکه از شغل خود رضایت ندارند افسرده ترند؟
اهمیت پژوهش :
اشتغال به عنوان یک ضرورت در زندگی فردی و اجتماعی مطرح می گردد در این مهنی که هر انسانی جوانی گذران زندگیش باید به اشتغال بپردازد همچنین بعت و تداوم جامعه به اشتغال انسانها بستگی دارد؛ از اینرو هر کسی باید سرانجام با توجه به استعداد و رغبت خویش و نیازها و امکانات مناسبی را بر گزیند بنابراین انتخاب درست زمانی امکان پذیر است که فرد دست راهنمائی صحیح قرار گیرد. لذا ما در این مجموعه سعی در فهماندن مسائل مهم و همچنین عوامل موثر در اشتغال خواهیم پرداخت که این امر باعث دادن پاره ای اطلاعات در زمینه اشتغال باشد که بتوان از افراد با استعداد های متفاوت در زمینه های شغلی مناسب استفاده کرد.
تعریف افسردگی :
هم افسردگی که خصوصیات آن عبارتست از اندوهگین و در بعضی از موارد تقلیل فعالیتو هم مانی (شیدایی) که مشخصات آن اغلب به صورت تهییج یا افراط در کار و فعالیت است تحت عنوان اختلالات عاطفی قرار می گیرد و یکی از این دو افسردگی بسیار شایعتر است.
رفتار افسرده بدون هیچ جمله مانیایی می تواند زیر عنوان مختلف تقسیم بندی شود. اگر افسردگی یک حادثه معین زندگی باشد و هنگامی که تاثیر این حادثه از بین برود افسردگی در طبقه اختلال سازگار با خلق و خوی افسردگی قرار می گیرد و شخص به عنوان فرد مبتلا عاطفی مورد توجه واقع نمی شود. اگر افسردگی زیاد باشد. اختلال افسردگی شدید نامیده می شود. اگر شدت آن کمتر است یا کاملاً فرد عاجز و ناتوان نیست اختلال دیتمیک (افسرده خونی مزمن) یا طبق اصطلاح قدیمی آن نو رز افسردگی نامیده می شود. بعضی محققان اختلالات عاطفی را اختلالاتی می دانند که فقط به صورتیکی قطبی باشد. اختلالاتی که شامل حمله های مانی و افسردگی شدید باشد اختلال دو قطبی نامیده می شود. ولی اگر تا حدودیخفیفتر باشد اختلال ادواری خوانده می شود.
حالت احساس افسردگی :
اصطلاح افسردگی در صحبتهای برای توصیف یک حالت احساسی یک واکنش نسبت به یک موقعیت و یک سبک اختصاص رفتار مشخص مورد استفاده واقع می شود. احساس افسردگی به صورت غمگینی شناخته شده است. برای اکثر افراد به نظری می رسد که افسردگی تنها به صورت یک اندوه و ناشایستگی موقتی است که وقتی اوضاع تغییر کند ناپدید می گردد.
نوع دیگر افسردگی واکنش ماتم زدگی یا داغدیدگی است نوعی اندوهگینی که به دنبال مرگ یکی از افراد خانواده یا یاسی که با از دست دادن یک موضوع عشقی به وقوع می پیوندد. پساز دست دادن یک منسوب معتبر، اکثر بازماندگان تجربه ای را احساس می کنند که معمولاً ماتم زدگی نامیده شده است. این موضوع کاملاً طبیعی است. در واقع عدم ظهور واکنش ممکن است برای فرد در طولانی مدت بد باشد. خصو.صیات معمولی ماتم زدگی عبارت است از ناراحتیهای بدنی از قبیل آه کشیدن، کوفتگی گلوف احساس از خالی شدن توی دل واحساسی از ضعف ماهیچه ای.
شاید افسردگی مشکلی باشد که در بین افرادی که دارای مسائل روان شناختی هستند وجود دارد.
بررسیهای اجتماعی نشان می دهد که میزان با نمتای از افسردگی در بین کسانی ملاحظه می شود که برای مسائل خود در جستجوی کمک بر نیامده اند. در یک بررسی با لنسبه جدید لوس آنجلس بیشتر از 19 درصد بزرگسالان در زمره افراد افسرده قرار گرفتند (مزریچر و دیگران 1981) در این عده تعداد زنان افسرده 2برابر عده مردان افسرده و عده افسردگانی که از لحاظ اقتصادی در بیشترین سطح بودند سه برابر کسانی بود که در بالاترین سطح اقتصادی قرار داشتند. سایر محققان میزانی کمتر از آنچه برسی لوس آنجلس نشان داده است اعلام داشته اند مثلاً یک برسی در نیومون نشان داد که 8/6 درصد از افراد مورد تحقیق در موسسه کانکتی دارای افسردگی خفیف یا شدید بوده اند ( ویس من و دیگران 1981). اختلاف درصدها می تواند تا حدودی به این دلیل باشد که معیارهای نهایی متفاوت برای افسردگی به کار رفته است و تا حدودی هم به دلیل جوامع آماری که مورد بررسیقرار گرفته اند افسردگی یک مسئله مهم جهانی است در یک مطالعه داز مدت که درباره کسانی که از 1895 تا 1897 در اسیلند متولد شده بودند صورت گرفت ( مگلیسون 1978 ) شانس یک در هشت وجود داشت که در بعضی مواقع این افراد قبل از رسیدن به 75 سالگی نوعی اختلال عاطفی داخل هر ساخته باشند نتایج حاصل از تعداد دیگری بیانگر مطالعات بیانگر آن است که خطر افسردگی یک قطبی برای مردان 8تا 13 درصد و برای زنان 20 تا 26 درصد است اختلال دو قطبی کمتر متداول و خطر آن کمتر از یک درصد ( در این مورد نیز خطر ابتلاءبرای زنانبیشتر از مردان است ابوید و مزمن 1981)
به کدام دلایل احتمال ابتلای زنان به افسردگی بیشتر از مردان است؟
زنان بیشتر از مردان دچار افسردگی می شوند در واقع نسبت افسردگی در زنان دو برابر مردان است. اختلاف افسردگی در میان دو جنس در موارد مربوط به اثرات بالینی بیماران مورد درمان واقع شده، برسیهایی اجتماعی افرادی که تحت درمان نبوده اند. مطالعات منجر به خودکشی و اقدامات مربوطبه خودکشی، یا واکنش نسبت به داغدیدگی ملاحظه گردیده است (مکرمن و وندنس 1980) این تفاوت افسردگی در بین دو جنس نه فقط در ایالات متحد و کانادا یا اروپای غربی بلکه به صورت جهانی وجود داشته.
وقتی در یک طبقه تشخیص نوعی اختلاف جنسی ظاهر می گردد متخصصان بالینی می خواهند علت آن را بدانند که : آیا این امر یک یافته واقعی است؟ آیا مربوط به بعضی از عوامل جامعه شناسی است، یا ناشی از بعضی از تاثیرات روشهای بهداشتی است؟ ( مثلاً زنان بیشتر از مردان از تسهیلات داروئی استفاده می کنند ) به این دلیل عده زنان افسرده بیشتر از مردان باشد که عده بیشتری از آنها برای معالجه میکنند گر چه این عوامل توسط بسیاری از پژوهندگان مورد توجه واقع شده است الکنون به نظر آشکار می رسد که هیچ یک از این دلایل نمی تواند این موضوع را تعیین نماید که چرا زنان بیشتر از مردان به افسردگی دچار می شوند این اختلاف در میزان وقوع افسردگی در بین زنان به نظری می رسد که واقعی باشد نه ساختگی (بیدن 1981، رادلوف وری 1981) آیا این موضوع مربوط به اختلاف زیست شناختی است؟ لزوماً نه هر چند دست کم بعضی از افسردگیها تصور می شود که از طریق ژنهای مربوط به کروموزممنتقل می شود اگر افسردگی وابسته به کروموزم Xاست این موضوع می تواند تبینی برای نسبت جنسی باشد. زیرا زنان دارای دو کروموزم Xهستند و بدین ترتیب بیشتر از مردان که یک کروموزمو یک کروموزم yدارند تحت تاثیر قرار می گیرند.علت ژنتیکی دیگر ممکن است توارث ویزه ای باشد که در یک جنس تعیین شده و تحت تاثیر محیطظاهر می گردد. تاثیر معمولی کمتری که جنس ممکن است داشته باشد داشتن آستانه بالاتری برای افسردگی است این موضوع با یافته هایی مطابقت دارد که در سطوح یکسان روانی به زنان شدت نشانه های بیماری را 25 درصد بیشتر از مردان گزارش نموده اند ( اوهلن و دیگران 1974)
بعضی عوامل اجتماعی به عنوان عوامل مربوط به افسردگی شناخته شده از این عوامل عبارتند از : شغل و تحصیل پایین داشتن، تحت نظارت و سرپرستی بسیار کم بودن. فعالیتهای تفریحیاندک داشتن به بیماریهای ساری و جاری مبتلا بودن که زنان بیشتر از مردان در معرض چنین عوامل قرار دارند (رادلوف ورس 1979) هر چند وقتی که این متغیرهای کنترل گریده اند میزان افسردگی در زنان بالاتر از مردان بوده است.
 

سیستم های تشخیص هویت (پردازش تصویر)

سیستم های تشخیص هویت (پردازش تصویر)

سیستم های تشخیص هویت (پردازش تصویر)

سیستم های تشخیص هویت (پردازش تصویر)

فهرست مطالب:

چکیده                                                                      5

مقدمه                                                                       6

سیستم های تشخیص هویت                                             7

تشخیص الگو                                                              9

پردازش تصویر                                                            9

کاربرد پردازش تصویر                                                  10

اهداف پردازش تصویر                                                  11

OCR فارسی                                                             13

تاریخچه سیستم ها                                                       13

انواع سیستم های OCR                                                 15

بررسی مراحل مختلف تکمیل یک سیستم OCR                     16

1ـ پیش پردازش                                                         16

1ـ1ـ کاهش نویز                                                         16

2ـ1ـ نرمالیزه کردن                                                      17

2ـ قطعه بندی                                                            17

3ـ استخراج ویژگی ها                                                  18

4ـ طبقه بندی و بازشناسی                                              18

5ـ پس پردازش                                                          18

ویژگی های کلی نگارش فارسی                                       19

شناسایی کلمات فارسی با استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی   19

ـ روش های تقطیع                                                      21

ـ شبکه عصبی                                                            21

ـ سیستم پیاده سازی شده در این روش                               23

ـ مراحل پیش پردازش                                                  23

ـ استخراج ویژگی                                                       28

ـ مرحله شناسایی                                                        28

ـ الگوریتم جستجو                                                       29

بازشناسی کلمات دست نویس فارسی با حروف گسسته ( با استفاده از شبکه عصبی سلسله مراتبی )          29

ـ ساختار شبکه عصبی طراحی شده                                    31

ـ تهیه بانک اطلاعاتی آموزش و تست                                 33

بازشناسی کلمات دست نویس فارسی با استفاده از ویژگی هیستوگرام گرادیان بهبود یافته    33

مرحله پیش پردازش                                                     33

ـ تکنیک های پیش پردازش                                            34

استخراج ویژگی هیستوگرام گرادیان محلی                            35

شبکه عصبی RBF                                                       37

الگوریتم ISO CLUS                                                    37

بازشناسی برون خطی کلمات دست نویس فارسی بر مبنای فشرده سازی تصاویر    39

ـ مراحل پیش پردازش                                                  41

ـ بررسی الگوریتم تجزیه وتحلیل تطابقی                              42

ـ الگوریتم CA                                                           42

ـ الگوریتم FCNN                                                       42

بازشناسی برخط حروف فارسی برپایه مدل مارکوف                 43

ـ مدل مخفی مارکوف                                                   44

ـ چارچوب بازشناسی                                                   44

ـ غربال کردن حروف نامزد توسط بخش های حروف               45

ـ غربال کردن حروف نامزد توسط اجزای حروف                    45

ـ نمونه بردار                                                              46

ـ استخراج ویژگی                                                       47

 

 

چکیده

نرم افزارهای پردازش متن برای تشخیص وبازیابی الفبا توسط کامپیوتر طراحی می شوند.برای ساخت وتوسعه چنین نرم افزارهایی نیازمند تحقیقات در زمینه های سیستم های بیومتریک ،پردازش تصویر، سامانه های هوشمند که بر گرفته از (سیستمهای خبره ،الگوریتم ژنتیک ومنطق فازی ) می باشیم .در این تحقیق ابتدا نگاهی اجمالی به مفاهیم سیستم های تشخیص هویت ،پردازش تصویر وانواع سیستم های پردازش متن ومراحل مختلف برای تکمیل چنین سیستم های داریم .سپس با استناد به مقالات مختلف در زمینه پردازش متن که بیشتر مباحث پیش پردازش را با روشهای مختلف مورد ارزیابی قرار داده اند .روشهای بهبود مراحل پیش پردازش را برای توسعه یک سیستم پردازش متن کارامد مورد مطالعه وبررسی قرار می دهیم .مباحث ذکر شده در این تحقیق شامل (شناسایی کلمات فارسی با استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی – بازشناسی کلمات دست نویس فارسی با حروف کسسته با استفاده از شبکه های عصبی سلسله مراتبی– بازشناسی کلمات دست نویس فارسی بااستفاده از ویژگی هیستوگرام گرادیان بهبود یافته – بازشناسی برون خطی کلمات دستنویس فارسی بر مبنای فشرده سازی تصاویر – بازشناسی برخط حروف فارسی بر پایه مدل مارکوف ) می باشند.

مقدمه
رایانه تنها یک ابزار است، و ما انسان ها می باید شیوة کار کردن را به او بیاموزیم، و امکانات کار را هم برایش فراهم آوریم،. یکی از آنها نرم افزارها OCR است که برای تشخیص و بازیابی الفبا توسط کامپیوتر طراحی می شوند. OCRسرنام اصطلاحی است که صورت کامل آن در واژه نامه های انگلیسی به دو صورت آمده است .
1- Recognition Optical Character
2- Optical Character Reader
در چند دهه گذشته بازشناسی الگوهای نوشتاری شامل حروف، ارقام و دیگر نمادهای متداول در اسناد نوشته شده به زبان های مختلف، توسط گرو ههای مختلفی از محققین مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. نتیجه این تحقیقات منجر به پیدایش مجموع های از رو شهای سریع و تا حد زیادی مطمئن موسوم بهOCR به منظور وارد نمودن اطلاعات موجود در اسناد، مدارک، کتا بها و سایر مکتوبات تایپی و حتی دست نوشت به داخل رایانه شده است.
تصویر سند غالبا توسط روبشگر و یا دوربین دیجیتال تولید می‌شود و شامل تعدادی پیکسل با رنگ های مختلف و سطوح روشنایی گوناگون است. از دید انسان، یک سند ممکن است ارزش اطلاعاتی زیادی داشته باشد، لیکن از دید رایانه تصویر یک سند با تصویر یک منظره تفاوتی ندارد، چرا که هر دوی آنها مجموعه‌ای از پیکسل‌ها هستند. برای اینکه بتوان از اطلاعات نوشتاری تصویر سند استفاده کرد، باید به نحوی نوشته‌های موجود در سند را بازشناسی کرد. چنین کاری توسط نرم‌افزارهای نویسه‌خوان نوری انجام می شود. واژه OCR ابتدا تنها در مورد بازشناسی ارقام و حروف چاپی بکار گرفته می‌شد. پسوند نوری در این عبارت در مقابل عبارت مرکب مغناطیسی قرار داده شد تا این روش را از روش قدیمی‌تر بازشناسی نویسه‌ها با مرکب مغناطیسی،MICR، متمایز کند. با گذشت زمان و پیشرفت قابل توجه در این زمینه، روش‌های بازشناسی دست نوشته و متون چاپی مطرح شدند که دامنه کار را به کلمات و عبارات رساندند.
هم‌اکنون OCR را بیشتر برای بازشناسی مستندات چاپی مثل صفحات کتاب‌ها، مجله‌ها و نامه‌های چاپی به کار می‌برند. سامانه نویسه‌خوان مثل یک نفر ماشین‌نویس، متن سند را می‌خواند و آن را به قالب مناسب برای ذخیره در رایانه تبدیل می‌کند. معمولاً یک روبشگر، تصویر سند را برای OCR فراهم می‌کند. سامانه نویسه‌خوان، اشیاء موجود در تصویر سند را که ارقام، حروف، علائم و کلمات هستند، بازشناسی کرده و رشته‌ی متناظر با آن‌ها را در قالب مناسب ذخیره می‌کند. یک فایل تصویری، حجم زیادی دارد و جستجوی متنی در آن ممکن نیست. این در حالی است که فایل خروجی سامانه نویسه‌خوان بسیار کم حجم و قابل جستجو است.
سامانه‌های نویسه‌خوان مثل بسیاری از سامانه‌های هوشمند دیگر، پیچیدگی زیادی دارد. پردازش تصویر و بازشناسی الگو دو پایه اصلی این سامانه‌ها هستند.که در ابتدای تحقیق به بررسی انها پرداختیم. پیچیدگی این سامانه‌ها برای زبانهای گوناگون، متفاوت است. به عنوان مثال نوشتن OCR برای زبانهای لاتین به دلیل اینکه حروف آنها به طور مجزا نوشته می‌شود آسانتر است از زبانهایی مثل فارسی و عربی که حروف یک کلمه به یکدیگر می‌چسبند. این موضوع به علاوه جمعیت کم کاربران زبان فارسی، سبب شده سامانه‌های نویسه‌خوان قدرتمندی برای زبان فارسی نداشته باشیم. البته در سالهای اخیر تلاشهای قابل تقدیری از سوی برخی شرکتهای فعال در زمینه پردازش تصویرانجام شده که برخی از آنها منجر به محصولات قابل قبولی شده است.

بررسی میزان آشنایی مدیران با مفهوم ارتباطات یکپارچه بازاریابی

بررسی میزان آشنایی مدیران با مفهوم ارتباطات یکپارچه بازاریابی

بررسی میزان آشنایی مدیران با مفهوم ارتباطات یکپارچه بازاریابی

بررسی میزان اشنایی مدیران با مفهوم ارتباطات یکپارچه بازاریابی

 پروژه دارای پاسخ نامه می باشد 
فهـرسـت
چکیده
مقدمه‌
فصل‌ اول‌: کلیات‌
1-1-‌ بیان مسئله‌  ‌2
2-1ـ اهمیت تحقیق 2
3ـ1ـ اهداف‌ تحقیق 8
4ـ1ـ سؤالات‌ تحقیق‌ 8
5ـ1ـ جامعه‌ آماری‌ 8
6ـ1ـ روش‌ تحقیق‌ 12
7ـ1ـ تکنیک‌ جمع‌آوری‌ اطلاعات‌ (ابزار پژوهش13
8ـ1ـ روش‌ تجزیه‌ و تحلیل‌ اطلاعات‌ 13
9ـ1ـ موانع‌ تحقیق‌ 14
10-1-یافته های پژوهش14
11-1- مبانی نظری  15
1-11-1- نظریه جریان دو مرحله ای  15
2-11-1-نظریهاستحکام 15
3-11-1- نظریهاستفاده- رضایتمندی 16
4-11-1-نظریهسلسله مراتب تأثیرات ارتباطی 16
5-11-1- نظریهپذیرش16
6-11-1- نظریهانگیزشی 17
7-11-1- نظریههای خصیصه منفرد 17
8-11-1- نظریهشخصیتی چند خصیصه ای 18
9-11-1-نظریههای مخاطب شناسی 19
 
فصل‌ دوم‌: بررسی‌ ادبیات‌
بخش‌ اول‌:
1ـ1ـ تعریف واژگان‌  25
1ـ1ـ1- مفهوم ارتباط  25
2ـ1ـ1- مفهوم‌ ارتباطات  26
3ـ1ـ1- مفهوم‌ بازاریابی 28
4ـ1ـ1- مفهوم‌ ارتباطات بازاریابی 31 5ـ1ـ1- مفهوم‌ مدیریت بازاریابی 31
6ـ1ـ1- مفهوم‌ ارتباطات یکپارچهبازاریابی 32 7ـ1ـ1- مفهوم‌ رسانه ها 34
8ـ1ـ1- مفهوم‌ تبلیغات 35
9ـ1ـ1- مفهوم‌ پیشبرد فروش 38
10ـ1ـ1- مفهوم‌ فروش مستقیم 40
11 ـ1ـ1- مفهوم‌ فروش شخصی 41
12 ـ1-1- مفهوم‌ روابط عمومی 41
13 ـ1ـ1- مفهوم‌ حمایت مالی 44
14 ـ1ـ1- مفهوم‌ فروش رابطه ای 44
بخش‌ دوم‌:
1ـ2ـ سیر تحولات بازاریابی  45
2ـ2ـ دوران تکامل مدیریت بازاریابی 52
3ـ2ـ فلسفه های مدیریت بازاریابی  54
1-3ـ2ـ گرایش تولید  57
2-3ـ2ـ گرایش محصول 57
3-3ـ2ـ گرایش فروش 58
4-3ـ2ـ گرایش بازاریابی 58
5-3ـ2ـ گرایش بازاریابی اجتماعی 64
4ـ2ـ تعاریف بازاریابی 65
5ـ2ـ ابعاد تعاریف بازاریابی 67
1-5ـ2ـ نیازها و خواسته ها  68
2-5ـ2ـ مبادله69
3-5ـ2ـ بازار 70
6ـ2ـ ابعاد گوناگون Marketing71
1-6ـ2ـ بازارگرایی71
2-6ـ2ـ بازارشناسی 71
3-6ـ2ـ بازاریابی 71
4-6ـ2ـ بازارسازی 72
5-6ـ2ـ بازارگردی 72
6-6ـ2ـ بازارسنجی 72
7ـ6ـ2ـ بازارداری73
8ـ6ـ2ـ بازارگرمی 73
9ـ6ـ2ـ بازارگردانی 74
7-2-شش گام برنامه بازاریابی 75
بخش‌ سوم:
1ـ3ـ بازاریابی نوین 76
2ـ3ـ ماهیت ارتباطات بازاریابی82
3-3- مفهوم ارتباطات یکپارچهبازاریابی 85
4-3- فرآیندبرنامه ریزی IMC 88
5ـ3ـ اهداف ارتباطات یکپارچهبازاریابی(IMC) 89
6 ـ3ـ فاکتورهای رشدIMC 90
7 ـ3ـ ارتباطات بازاریابی وIMC 91
8 ـ3ـپنج فاکتور کلیدیIMC 93
9 ـ3ـاهداف IMC  95
10ـ 3ـ ویژگی های اصلی IMC 96
11ـ3ـ آمیخته تبلیغات وIMC 98
12 ـ3ـ به سوی یکپارچگی 99 
13 ـ3ـ نقش IMCدر بازاریابی مدرن(5 گام) 104
14-3-بازاریابی مبتنی بر ارتباطات یکپارچه بازاریابی 105
15 ـ3ـ آینده بازاریابی مبتنی بر IMC110
16 ـ3ـ فرآیند هشت مرحله ای IMC113
17 ـ3ـ فرآیند برنامه ریزی 8 مرحله ایهشت مرحله ای IGMC115
18 ـ3ـ فرآیندIMC(گونرینگ ) 118
19 ـ3ـ مراحل توسعه IMC121
20 ـ3ـ موانع موجود بر سر راهاجرای IMC125
21 ـ3ـ مقیاس های تعیین اهداف و اندازه گیری IMC129
بخش‌ چهارم‌: 
1ـ4ـ فرآیند ارتباطات در IMC137
1-1ـ4ـ عناصر فرآیند ارتباط138
2-1ـ4ـ مراحل ایجاد ارتباطات اثربخش با مشتریان 138
3-1ـ4ـ مراحل برنامه ارائه خدمات به مشتریان (9 مرحله )  145
2ـ4ـ انتخاب رسانه ها161
3ـ4ـتبلیغات 169
1-3ـ4ـ میزان تبلیغات 170
2-3ـ4ـ تعیین اهداف تبلیغات 172
3-3ـ4 تعیین بودجه تبلیغات 173
4ـ3ـ4ـ تعیین استراتژی تبلیغات 174
5ـ3ـ4ـ عملکردهای تبلیغات‌ 175
6ـ3ـ4ـ ویژگی های ساختار پیام در تبلیغات‌ 176
7ـ3ـ4ـ خصوصیات جاذبه ها در تبلیغات‌ 177
8ـ3ـ4ـ تبلیغات و آگهی ها 181
9ـ3ـ4ـ گام های اصلی برنامه تبلیغات و آگهی ها 186
10ـ3ـ4ـ تبلیغ شفاهی و رهبران عقاید 192
4ـ4ـ ترویج  205
1-4ـ4ـ عوامل مؤثر در ترکیب ترویج   207
2-4ـ4ـماهیت و اهمیت ترویج  211
3-4ـ4ـ روش های ترویج  211
4-4ـ4ـ ماهیت ابزار های ترویج   213
5-4ـ4ـ عوامل مؤثر در تعیین ترکیب فعالیت های ترویجی220
5ـ4ـ پیشبرد فروش   222
1-5ـ4ـ تصیمات اصلی در امور پیشبرد فروش   224
6ـ4ـ فاصله بین فروش و بازاریابی   230
7ـ4ـ روابط عمومی بازاریابی  234
1-6ـ4ـ ابزارهای مهم روابط عمومی   237
2-6ـ4ـ مهمترین اقدامات در مورد روابط عمومی 238
3-6ـ4ـ اجرای برنامه روابط عمومی  239
4-6ـ4ـ ارزیابی نتایج روابط عمومی  239
8ـ4ـ حمایت مالی   241
 
فصل‌ سوم‌: روش‌ تحقیق‌
1ـ3ـجامعه‌آماری‌ 246
2ـ3ـ روش‌ و ابزار جمع‌آوری‌ اطلاعات‌  249
3ـ3ـ روش‌ تحقیق‌ در علوم اجتماعی 249
1-3-3- روش‌ کار در تحقیق‌ حاضر  276
4ـ3ـ اعتبار صوری‌ پرسشنامه‌  277
5ـ3ـ روش‌ تجزیه‌ و تحلیل‌ اطلاعات‌ 278
6-3-سؤالات‌ تحقیق‌ 278
7-3- مستنداتسؤالات‌ تحقیق‌ 278
 
فصل‌ چهارم‌: یافته‌های‌ تحقیق‌
1-4- تجزیه و تحلیل داده های توصیفی  302
 
فصل‌ پنجم‌: پیشنهادات‌
بخش‌ اول‌:
1ـ5ـ نتیجه‌گیری‌345
بخش‌ دوم:
2ـ5ـ پیشنهادات‌ 353 
منابع‌356
پیوست‌363
 
فهرست جداول:
جدول شماره 1 : توزیع فراوانی و درصد پاسخگویانبر حسب " سن "  302
جدول شماره 2 : توزیع فراوانی و درصد پاسخگویانبر حسب " جنسیت "303
جدول شماره 3 : توزیع فراوانی و درصد پاسخگویانبر حسب " میزان تحصیلات " 304 
جدول شماره 4 : توزیع فراوانی و درصد پاسخگویانبر حسب " رشته تحصیلی " 306
جدول شماره 5 : توزیع فراوانی و درصد نظر پاسخگویان در مورد تعیین مشخصات بالقوه مشتریان قبل از تولید یک محصول خاص 308
جدول شماره 6 : توزیع فراوانی و درصد اهداف پاسخگویاناز تدوین استراتژی بازاریابی309
جدول شماره 7 : توزیع فراوانی و درصد میزان توجه پاسخگویانبه برقراری ارتباط طولانی مدت با مشتریان نهائی311
جدول شماره 8 : توزیع فراوانی و درصد میزان آگاه فرض کردن مخاطبان هدف از نظر پاسخگویان 312
جدول شماره 9 : توزیع فراوانی و درصد میزان تمایل پاسخگویانبه تولید یک محصول ویژه برای یک قشر خاص  315
جدول شماره 10 : توزیع فراوانی و درصد نظر پاسخگویان در مورد عوامل تاثیر گذار بر تصمیم گیری در مورد تولید یک محصول جدید  317
جدول شماره 11 : توزیع فراوانی و درصد نظر پاسخگویاندر موردبخش های مشارکت کننده در تصمیم گیری هنگام تدوین راهبردهای بازاریابی برای یک محصول جدید319
جدول شماره 12 : توزیع فراوانی و درصد میزان اهمیت در نظر گرفتن گروه بازاریابی مجزا برای پیشبرد فروش هر برنداز نظر پاسخگویان  321
جدول شماره 13 : توزیع فراوانی و درصد میزان اعتقاد پاسخگویانبه اصلاح وبهبود روش های بازاریابی مرسوم شرکت  322
جدول شماره 14 : توزیع فراوانی و درصد نظر پاسخگویاندر مورددخالت اعضاء گروه بازاریابی در تصمیم گیری مربوط به پیشبرد فروش 323
جدول شماره 15 : توزیع فراوانی و درصد نظر پاسخگویاندر موردمیزان اعتقاد شرکت به این موضوع که کارکنان گروه بازاریابی نیز خود جزء مشتریان شرکت محسوب می شوند 324
جدول شماره 16 : توزیع فراوانی و درصد نظر پاسخگویاندر موردمیزان تلاش شرکت در جهتایجاد صمیمیت وروحیه همکاری بین اعضاء گروههای مرتبط بازار یابی  325
جدول شماره 17 : توزیع فراوانی و درصد نظر پاسخگویان در مورد میزان تلاش شرکت برای ایجاد زمینه ای برای ارائه خلاقیت توسط اعضای گروههای بازاریابی در انجام وظایف و امور محوله 326
جدول شماره 18 : توزیع فراوانی و درصد نظر پاسخگویان در مورداستفاده شرکت از آگهی تبلیغاتی یکسان در رسانه های متفاوت 328
جدول شماره 19 : توزیع فراوانی و درصد نظر پاسخگویاندر موردمیزان همکاری واحدهای متفاوت شرکت برای یکپارچه بودن اهداف کلان شرکت خود در ارائه محصولات 329
جدول شماره 20 : توزیع فراوانی و درصد میزان اهمیت دادن پاسخگویان به پایگاه اجتماعی مشتریان نهائی به منظور درک وپذیرش بهتر پیامهای تبلیغاتی 331
جدول شماره 21 : توزیع فراوانی و درصد میزان تمایل پاسخگویانبهتبلیغ محصولات ویژه شرکت در رسانه های با مخاطب محدود332
جدول شماره 22 : توزیع فراوانی و درصد میزان تمایل پاسخگویانبهاستفاده شرکت از شعارهای تبلیغاتی با تم جهانی 334
جدول شماره 23 : توزیع فراوانی و درصد نظر پاسخگویاندر موردمیزان اهمیت دادن شرکت بهتلاشهای تبلیغاتی شرکتهای رقیب هنگام برنامه ریزی 335
جدول شماره 24 : توزیع فراوانی و درصد نظر پاسخگویان در موردمیزان اهمیت بازخوردهای مخاطبان هدف در سیاست گذاری های آینده شرکت 337
جدول شماره 25 : توزیع فراوانی و درصد نظر پاسخگویاندر موردمیزان سنجش رابطه بین افزایش بودجه تبلیغات با افزایش میزان فروش برای تصمیمات آتی شرکت  339
جدول شماره 26 : توزیع فراوانی و درصد نظر پاسخگویان در موردمیزان استفاده از فناوری اطلاعا ت و ارتباطات(IT)برای تبلیغ محصولات شرکت 341
جدول شماره 27 : توزیع فراوانی و درصد نظر پاسخگویان در موردمیزان استفاده از سیاست پیشبرد فروش343
 
فهرست نمودارها :
نمودار شماره 1 : سن   303
نمودار شماره 2 : جنسیت304
نمودار شماره 3 : میزان تحصیلات305 
نمودار شماره 4 : رشته تحصیلی 307
نمودار شماره 5 : مشخصات بالقوهمشتریان قبل از تولید یک محصول خاص 308
نمودار شماره 6 : اهدافتدوین استراتژی بازاریابی310
نمودار شماره 7 : توجهبه برقراری ارتباط طولانی مدت با مشتریان نهائی312
نمودار شماره 8 مخاطبان هدف آگاه 314
نمودار شماره 9 : تولید یک محصول ویژه برای یک قشر خاص  316
نمودار شماره 10 : عوامل تاثیر گذار بر تصمیم گیری در تولید یک محصول جدید  318
نمودار شماره 11 : بخش های مشارکت کننده در تدوین راهبردهای بازاریابی320
نمودار شماره 12 : در نظر گرفتن گروه بازاریابی مجزا برای هر برند 321
نمودار شماره 13 : اصلاح وبهبود روش های بازاریابی مرسوم شرکت  322
نمودار شماره 14 : دخالت اعضاء گروه بازاریابی در تصمیم گیری ها 323
نمودار شماره 15 : میزان اعتقاد شرکت به اینکه کارکنان خود مشتری هستند 324
نمودار شماره 16 : میزان تلاش شرکت در جهتایجاد صمیمیت 325
نمودار شماره 17 : میزان تلاش شرکت برای ایجاد زمینه ای برای ارائه خلاقیت  327
نمودار شماره 18 : استفاده شرکت از آگهی تبلیغاتی یکسان در رسانه های متفاوت328
نمودار شماره 19 : میزان همکاری واحدهای متفاوت شرکت برای یکپارچه بودن 329
نمودار شماره 20 : اهمیت به پایگاه اجتماعی مشتریان نهائی به منظور درک بهترپیامها330
نمودار شماره 21 : تبلیغ محصولات ویژه در رسانه های با مخاطب محدود331
نمودار شماره 22 : استفاده شرکت از شعارهای تبلیغاتی با تم جهانی 332
نمودار شماره 23 : اهمیت بهتلاشهای تبلیغاتی شرکتهای رقیب 335
نمودار شماره 24 : اهمیت بازخوردهای مخاطبان در سیاست گذاریهای آینده شرکت 337
نمودار شماره 25 : سنجش رابطه بین افزایش بودجه تبلیغات با افزایش میزان فروش 339
نمودار شماره 26 : میزان استفاده از فناوری اطلاعا ت و ارتباطات(IT) 341
نمودار شماره 27 : میزان استفاده از سیاست پیشبرد فروش342
 
چکیده تحقیق :
پژوهش حاضر تحت عنوان بررسی میزان آشنائی مدیران با مفهوم ارتباطات یکپارچه بازاریابی
در محدوده زمانی سال 1386 و در قلمرو مکانی شرکت های خصوصی و دولتی فعال در زمینه تولید مواد شوینده و بهداشتی در تهران صورت پذیرفته است هدف اصلی این تحقیق شناسایی میزان آشنائی مدیران با این مفهوم و استفاده ازراهکارهای آن در تدوین استراتژی بازاریابی شرکت هایشان می باشد
با توجه به چارچوب‌های نظری تحقیق در حوزه های مخاطب ،محتوای پیام و رسانه ها ، پژوهش
حاضر در صدد یافتن پاسخ به این پرسش است که در میان 5 شاخص IMCو بازاریابی مدرن ، کدام شاخص ها در حوزه بازاریابی در ایران اجرا شده و یا قابل اجرا می باشند و کدام شاخص ها با توجه به تفاوت های فرهنگی ایران با کشورهای غربی که مهد تمدن بازاریابی هستند ، غیر قابل اجرا هستند؟
به همین منظور 4 فرضیه به شرح ذیل تدوین گردید :
1ـ تعیین میزان آشنائی مدیران بازاریابی با مفهوم تعامل با مشتریان نهایی
2تعیین میزان آشنائی مدیران بازاریابی با مفهوم یکپارچه کردن ابزارهای ارتباطی
3تعیین میزان تمایل مدیران بازاریابی به استفاده از تکنیک های پیشبرد فروش 
4ـ تعیین میزان تمایل مدیران بازاریابی به استفاده از تاکتیک های روابط عمومی به جای تبلیغات 
تحقیق حاضر جزء تحقیقات کاربردی و از نظر روش جمع‌آوری داده‌ها ، جزء تحقیقات توصیفی و از نوع پیمایش می‌باشد
جامعهآماری این تحقیق متکی به جمع‌آوری داده‌ها از مدیران ارشد بازاریابی بوده استبه منظور گردآوری اطلاعات ، پرسش‌نامه ای‌ با 27 سؤال طراحی گردید که برای تمام مدیران بازاریابی شرکت های تولید کننده مواد شوینده و بهداشتی در تهران به صورت حضوری توسط شخص محقق برده شد 
برای تجزیه و تحلیل اطلاعات ، ابتدا داده‌های تحقیق از پرسش‌نامه‌ها استخراج و در رایانه ثبت شد و با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSSدر بخش روش‌های توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت 
نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که اکثریت مدیران بازاریابی شرکت های مواد شوینده و بهداشتی جوان ، تحصیلات کارشناسی و از هر دو جنس زن و مرد می باشنددر این شرکت ها به تعیین مشخصات مشتریان بالقوه قبل از تولید یک محصول جدید ،برقراری ارتباط طولانی با مشتریان و آگاه فرض کردن آنها ، انتخاب گروه بازاریابی مجزا برای هر نام تجاری،ایجاد صمیمیت بین اعضاء ، مشتری فرض کردن کارکنان شرکت ، ایجاد زمینه ای برای ارائه خلاقیت توسط کارکنان ، تلاش برای همکاری بین واحدهای متفاوت شرکت در جهت یکیارچه کردن اهداف شرکت ، توجه به پایگاه اجتماعی مخاطبان برای درک بهتر ییام ها ،تبلیغ محصول ویژه در رسانه هایی با مخاطب محدود ،توجه به تبلیغات رقبا ، سنجش رابطه بین میزان تبلیغات و میزان فروش و استفاده از تکنیک پیشبرد فروش ، در حد متوسط و پایینی توجه می شود به منظور اتخاذ تصمیم های اساسی در مورد محصولات به ترتیب مدیران بازاریابی ، فروش ،تبلیغات ، روابط عمومی و نام تجاری[2] شرکت دارند و برای تدوین استراتژی بازاریابی و تولید یک محصول جدید به تمام فاکتورها در حد یکسانی توجه می شود 
شرکت های شوینده و بهداشتی به اصلاح روش های بازاریابی مرسوم شرکت ،دخالت اعضاء گروه بازاریابی در تصمیم گیری های اساسی ، توجه به تمایز محتوایی پیام ها در زمان انتخاب رسانه مورد نظر ، توجه به بازخورهای مخاطبان و تاٌثیرگذاری آن بر روی سیاست گذاری آیندهدر حد زیاد و قابل قبولی می باشد 
در این شرکت ها میزان اهمیت به تولید محصول ویژه ، استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و داشتن شعار تبلیغاتی با موضوع جهانی بسیار ناچیز می باشد