X
تبلیغات
رایتل

پروژه تعمیرات و نگهداری

سه‌شنبه 29 تیر 1395 ساعت 21:29

پروژه تعمیرات و نگهداری

پروژه تعمیرات و نگهداری

 

تعمیرات و نگهداری شرکت ارتباط سپهر

 
 
پیش گفتار: 1
مقدمه 3
فصل اول 
1-1: تاریخچه شرکت ارتباط سپهر. 4
فصل دوم 
2-1 : تعریف برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات 5
2-2 هدف از P.M چیست؟ 6
2-2-1 : مراحل ایجاد برنامه 7
2-2-2- اهداف و مقاصد در P.M 7
2-2-3- برنامه ها (طرحها) جهت رسیدن به اهداف P.M 8
2-3- نقش برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات در کارخانجات 9
2-4- لزوم استفاده از سیستم برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات در تولید 11
2-5 : نیاز مبرم صنایع به P.M در کارخانه : 12
2-6- نتایج حاصل از P.M در کارخانه 12
2-7- از کار افتادگی در برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات 13
2-8 : معایب ناشی از نداشتن سیستم نگهداری و تعمیرات : 15
2-9 – علائم فقدان سیستم نگهداری و تعمیرات : 16
2-10- انواع فعالیتهای نگهداری و تعمیرات : 16
2-11- انواع روش های نگهداری و تعمیرات : 16
2-11-1- نگهداری و تعمیرات به منظور بهبود : 19
2-11-2- نگهداری و تعمیرات اصلاحی : 20
2-11-3 : نگهداری و تعمیرات پیشگیری : 22
2-12- نگهداری و تعمیرات وضعی 23
2-13: نگهداری و تعمیرات کنترلی24
2-14: نگهداری و تعمیرات زمان بندی شده 24
2-15- نگرشی بر اجزای سیستم های مدیریت نگهداری و تعمیرات 25
2-16- وظایف: 25
2-17- سازماندهی : 26
2-18- سیستم ها برای مدیریت نگهداری و تعمیرات : 27
2-19 – سیستم تشخیص نگهداری و تعمیرات 29
2-20- مهارت کارگران و فعال سازی مدیریت نگهداری وتعمیرات 31
2-21- نتیجه گیری 32
2-22- تئوریهای تعمیرات و نگهداری : 38
فصل سوم
3-1- چارت سازمانی شرکت : 49
3-2- چارت P.M شرکت 53
3-3- چگونگی به اجرا درآوردن P.M در شرکت ریخته گری قطعات آلومینیوم ایران خودرو 56
3-4- تبیین و شناخت تغییرات نگهداری موجود کارخانه : 57
3-5- وظایف بخش تعمیرات و نگهداری (P.M) 63
3-6- وضعیت موجود P.M شرکت 64
3-7- وضعیت موجود پرسنل تعمیرات و نگهداری کارخانه : 65
3-8- شرح وظایف پرسنل نگهداری و تعمیر : 65
3-9- شرح وظایف مدیر واحد فنی 68
3-10- شرح وظایف مدیر واحد P.M 68
3-11- شرح وظایف رئیس بازرس فنی 69
3-12- مسئول سرویس و نگهداری 70
3-13- تعریف شغل و شرح وظائف رئیس قسمت تعمیرات: 71
3-14- مصاحبه با رئیس بخش تعمیرات و نگهداری : 72
3-15-تعریف شغل و شرح وظائف مکانیک 72
3-16- ساختار سازمانی نگهداری و تعمیرات بر مبنای نوع کار و وظیفه : 74
3-17- روش اجرایی سفارش قطعات یدکی ماشین آلات 76
3- 18-  روش اجرایی تعمیرات شش ماهه 80
3-19- روش اجرایی تعمیرات در زمان سرویس P.M 88
3-20- روشهای اجرایی برنامه سالیانه سرویس و نگهداری دستگاهها 91
3-21- روش اجرایی تعمیـرات اضطـراری 96
3-22- روش اجرایی سرویس نگهـداری و تعمیـرات 102
3-23- روش اجرایی تعمیـرات پایان هفتـه 108
3-24- روش اجرایی دستورالعمل تهیه برنامه تغییرات برنامه ای 113
3-25- روش اجـرایی دستورالعمل پر کردن کارت تعمیرات 115
3-26- روش اجرایی دستورالعمل تدوین برنامه سرویس نگهداری دستگاهها 116
3-27- روش اجرایی دستورالعمل تهیه لیست تعمیرات برنامه ای 118
3-28- روش اجرایی اقدام اصلاحی و پیشگیرانه 120
3-29- روش اجرایی تبادل اطلاعات فنی با سازندگان و فروشندگان داخلی و خارجی 123
3-30- روش اجرایی تعمیرات قالب و قطعات و ماشین آلات 126
3-31- سوالات مطرح شده در خصوص بخش تعمیرات و نگهداری شرکت ریخته گری قطعات آلومینیوم 
ارتباط سپهر 131
3-32- سیستم اطلاعاتی نگهداری و تعمیرات 136
3-33- تعریف سیستم اطلاعاتی 136
3-34- انواع سیستم های اطلاعاتی 136
3-35- متولوژی چیست ؟ 137
3-35-1- انواع متولوژیهای طراحی سیستم : 138
3-35-2- انواع روشهای ساخت یافته : 138
3-36- نمودارهای جریان داده فیزیکی : 138
3-37- علائم مورد نیاز D.F.D 139
3-38- نمودار مفهومی D.F.D وضعیت موجود 140
روغنکاری دستی 148
روغنکاری با تفنگهای گریسکاری قدرتی 148
سیستم مرکزی فشار روغن 148
روغنکاری قطره ای 149
3-39-3- برنامه ریزی زمانی روغنکاری 149
3-39-4- پرسنل روغنکاری و مشخصات خاصه آنها 151
3-39-5- علل از کار افتادگی به واسطه سرویس و روغنکاری نامناسب 153
3-39-6- برگ درخواست تعمیرات (اصلاحی- اضطراری) 158
3-39-7- کارت مشخصات فنی دستگاه : 163
3- 39-8 - فرم سالیانه تعمیرات و نگهداری 164
3-39-9- فرم انبار و خدمات فنی 167
3-39-10- فرم سفارش و دستور کار تعمیرات: 168
3-39-11- فرم گزارش هفتگی کارهای تعمیراتی در زمان سرویس P.M 172
3-39-12- فرم برنامه هفتگی سرویس و نگهداری 175
3-39-13- کارت تعمیرات 177
3-39- 14- برگ درخواست لوازم یدکی از انبار 180
3-39-15- فرم گزارش توقف فنی ماشین آلات 183
3-40- وضعیت تعمیرات و نگهداری دستگاه های موجود (فعلی) شرکت: 185
3-40-1- خلاصه ای از وضعیت دستگاه اکسترودر   186
3-40-2- خلاصه ای از وضعیت دستگاه اینجکشن 80 تن: 186
3-40-3- خلاصه ای از وضعیت دستگاه پرس 160 تن: 187
3-41- فرم شناسنامه دستگاه 187
فصل چهارم 
4-1- ضرورت برنامه ریزی تعمیرات و نگهداری 191
4-2- هماهنگی بین بخش تولید و بخش نگهداری و تعمیرات 193
4-3- زمان بندی نگهداری و تعمیر پیشگیری 194
4-4 - اولویت بندی: 195
منابع و مآخذ 197
 

پیش گفتار:

نگهداری و تعمیرات ((نت)) در مفهوم مهم و دو مقوله اساسی هستند که تحقق و عمل بدانها موجبات بقا و تداوم خطوط تولید و کاهش هزینه ها را فراهم می آورند. با پیچیده تر شدن وسایل و امکاناتی که انسان برای نیازهای روز افزون خود بکار می گیرد، امر استفاده بهینه و نیز اقتصادی بودن این وسایل و امکانات بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

روشهای پیچیده تولید و امکانات و ماشین آلاتی که در این مورد از آنها صورت گرفته و کارایی آنها را تا جایی که ممکن است افزایش داده، عمر آنها را بالا برود و از این رهگذر هزینه های کل مربوطه قیمت تمام شده محصولات را کاهش داد. در جهان صنعت امروز موضوع رقابت و تفسیر بازار بیش از پیش مطرح است و کیفیت بالا و قیمت مناسب محصولات است که توان مطرح شدن در میدان رقابت و مسابقه را می باشند. در غیر اینصورت طرح تولید محکوم به مناسب ارتباطات و ارتباطات ودر راس آنها هواپیماها و ماهواره و موشکها، پس از تحقق و در صد شخصی از قابلیت اطمینان قادر به انجام ماموریتهای حساس خود هستند. عملکرد صحیح چندین هزار قطعه مکانیکی، الکتریکی و... دارای قابلیت اعتمادی اعتمادی و اطمینانی هستند؟ آیا با خراب شدن آنی یک قطعه از هواپیما های در حال پرواز یا موشک در حین ماموریت و یا سفینه ای در فضاست ماموریت آنها به کلی مختل می گردد؟ بدیهی است که جواب این سوال منفی است چرا که برای جلوگیری از انهدام چنین سیستمهای قطعا روشهای و اصولی تکنیکی قابل پیاده کردن هستند.

در غیر این صورت تجربیات انفجار نیروگاه اتمی چرنوبیل در شوروی یا انفجار چالنچر آمریکا به دفعات باید تکرار گردند و سرمایه های ملی و بین المللی هر آن در شرف نابودی و اضمحلال قرار گیرند. مطرح شدن تکنولوژیهای جدید تولید در صنایع برنامه ریزی دقیق و زمانبندی را برای ایجاد بهره وری و کارائی می طلبد. موفقیت صنایع در تولید و ارائه محصولات به علل گوناگونی بستگی دارد که داشتن یک سیستم مناسب نگهداری و تعمیرات از آن جمله است. بلا تردید یکی از بنیانهای اساسی در صنعت و تولید، دستگاه های ارتباطات است و از طرفی تولید و دستیابی به استانداردهای جهانی مانندiso, ApLبدون داشتن تجهیزاتی مدرن و بازسازی شده، میسر نخواهد بود. مبحث نگهداری و تعمیرات یکی از مباحث مهم هر صنعت است که از طرق مختلف منجر به افزایش بهره وری و کارایی می گردد. چرا که با توجه به کمیابی منابع اعم از انرژی، نیروی انسانی و سرمایه و... می تواند کمک بزرگی در جهت دستیابی به اهداف فوق الذکر بنماید.

انگیزه اینجاب از انتخاب این پروژه علاقه ای بود که به درس تعمیرات و نگهداری داشتم و هماهنگی این درس با رشته تحصیلی ((مدیریت صنعتی)) است که امروزه به این امر توجه بسیاری شده است و با رشد تکنولوژی‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ الزامی است که صنایع و دستگاه های ارتباطات را از نظر کارایی و بهره وری بیشتر از وقت و زمان با کمترین هزینه بهبود بخشیم و شعار اول‏ نگهداری‏‏ بر تعمیرات باشد مانند ((پیشگیری قبل از درمان از درمان)) چون صرفه جویی در وقت و هزینه کمک شایانی در پیشرفت کار و تکنولوژی خواهد کرد. امید است که مورد توجه اساتید گرامی و مدیران و دانشجویان محترم واقع شود.

مقدمه

رشد روز افزون تکنولوژی و لزوم بهبود بهره وری ماشین آلات و تجهیزات حرکت به سوی اتوماسیون را سرعت بخشده است.

نگاهی به آمار نیروی انسان در صنایع مختلف نشان می دهد که اتوماسیون موجب کاهش نسبی تعداد پرسنل مستقیم تولید و افزایش نیروی انسانی درگیر در نگهداری و تعمیرات شده است. از آنجا که اتوماسیون مستلزم سرمایه گذاریهای سنگین برای در اختیار گرفتن ماشین آلات و تجهیزات مذکور خواهد بود. به کارگیری مطلوب منابع اعم از بودجه‏، پرسنل، و غیره مستلزم وجود یک سیستم مناسب برنامه ریزی است که شاید تا کنون کمتر به آن پرداخته شده باشد از طرف دیگر با توجه به شرایط حاکم به صنایع ایران که به کارگیری و هر چه مفید تر دستگاه های ارتباطی یا تابلوهای برق و نهایتا بهبود بهره وری را ایجاب می کند. اقداماتی از طرف مسئولین مربوطه در زمینه های علمی و عملی برای تعمیرات ماشین آلات در دست انجام است که عمدتا که در زمینه مسائل فنی و نگهداری و تعمیرات می باشد.

 

1-1: تاریخچه شرکت ارتباط سپهر

شرکت ارتباط سپهر( سهامی خاص ) در سال 1371 با هدف تاسیس و اداره ارتباطات به منظور تولید و تهیه انواع خازن و IC، قطعات مربوط به آنها فروش و صدور محصولات و... توسط آقایان حاج علی اکبر خیامی، محمود خیامی، احمد خیامی، خانم مرضیه خیامی و خانم سیدی رشتی در خیابان امام خمینی تاسیس شد. و اینک با گذشت بیش از 16 سال از زمان تاسیس آن همچنان در زمینه طراحی و تولید در کشور در راستای تامین نیازهای جامعه ورودبه بازارهای جهانی تعمیق ساخت داخل کردن قطعات و در نهایت تحقیق اهداف عالیه نظام جمهوری اسلامی ایران به فعالیت خود ادامه
می دهد.

شرکت ارتباط سپهر بزرگترین شرکت ارتباطی کشور می باشد که به طور متوسط 65 تا 70 درصد تولید وسایل ارتباطی - مخابراتی داخل کشور را به طور دائم به خود دائم به خود اختصاص داده است.

2-1 : تعریف برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات

اغلب سیستم هایی که امروزه به نحوی در امور تولیدی، خدماتی، تاسیساتی و یا سایر موارد بکار گرفته می شود در زمان هایی از سیکل عمر عملیات خود دچار شکست و از کار افتادگی می گردند و لذا به فعالیت نگهداری و تعمیر نیازمند می شوند.

اگر چه واژه های نگهداری و تعمیرات در بسیاری از کاربردها در یک ردیف بکار برده
می شوند ولی در حقیقت در معنا اندکی متفاوت بوده و در برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات، هر یک از آنها با مفهوم خاص خود بکار می آیند که در زیر به طور مختصر به آنها اشاره
می شود.

الف) نگهداری : MAINTENECE

مجموعه فعالیت هایی که به طور مشخص و معمولا به صورت برنامه ریزی شده و با هدف جلوگیری از خرابی ناگهانی ماشین آلات و تجهیزات و تاسیسات انجام گرفته و با این کار قابلیت اطمینان و در دسترس بودن آن ها را افزایش می دهیم. فعالیتهای نگهداری لقب می دهیم.

ب) تعمیرات :REPAIRS

شامل مجموعه فعالیت هایی است که بر روی یک سیستم یا وسیله ای که دچار خرابی و یا از کار افتادگی گردیده، انجام می دهیم تا آن را به حالت آماده و قابل بهره برداری بازگردانده و در جهت انجام وظیفه ای که به آن محول گردیده است، آماده اش سازیم.

بنابراین PMرا می توان چنین تعریف کرد که " عبارتست از مجموعه فعالیتها و اعمالی که باعث می شود نه فقط از کار افتادگی تجهیزات کم می شود، بلکه باعث پیشرفت در بهبود محصول و کیفیت آن می گردد."

2-2 هدف از P.Mچیست؟

دیاگرام زیر به صورت کلی هدف از تشکیل PMرا در سازمان نشان می دهد.

 

2-2-1 : مراحل ایجاد برنامه

فرض کنید از جایی شروع کرده اید که هیچ سیستم نگهداری و تعمیر پیشگیری نداریم و بیشتر زمان تعمیرات اضطراری مصرف می شود. فرایندی را در نظر بگیرید که مانند بالا رفتن از
پله های نردبان است. شما ابتدا تصمیم گرفته اید یک برنامه PMبرقرار کنید (بالا رفتن و پشت سر گذاشتن پله ها)، همانطور که در شکل نشان داده شده است.

        

مراحل پیاده کردن یک برنامه جدید P.M

2-2-2- اهداف و مقاصد در P.M

قدم بعدی بیان جزئیات اهداف و مقاصد است. آنها باید :

1-    ابهام نداشته باشد.

2-    قابل فهم باشد.

3-    قابل سنجش و اندازه گیری باشد.

4-    قابل دعوی و مستدل باشد.

بیان هدف ممکن است عبارات از این باشد که "هدف برنامه نگهداری و تعمیر پیشگیری " ارتقاء منافع سازمان و برای سازمانهای غیر انتفاعی ممکن است کارا باشد از طریق افزایش زمان بالقوه کار تجهیزات، عمل اجرایی بهتر تجهیزات و کاهش کل هزینه های نگهداری و تعمیر است. نمونه اهداف می تواند به صورت زیر باشد:

1-    افزایش متوسط بهره وری تجهیزات از 29% به 95% در ظرف مدت شش ماه و به 97% در ظرف مدت دوازده ماه.

2-    ارتقاء کارایی عملی و موثر بودن سیستم

3-    کمک نگهداری و تعمیر پیشگیری بهبود یافته بایستی به کاهش تعمیرات اضطراری و توقف کمتر تولید، کاهش کل هزینه نگهداری و تعمیر و منافع از دست رفته تولید منتهی گردد. به عنوان مثال اندازه 450000 دلار در دوره فعلی به 39000 دلار در ظرف مدت شش ماه و به 375000 دلار در ظرف مدت یک سال، مقادیر اندازه گیری شده و بر حسب ارزش دلاری است که در آن تورم تاثیری ندارد.

2-2-3- برنامه ها (طرحها) جهت رسیدن به اهداف P.M

به عنوان قدم بعدی معمولا استراتژی بیانگر این مطلب است که  چطور و چگونه امکان دارد به اهداف و مقاصد نائل گردید. همین که استراتژی معین شود، بایستی طرح ها به صورت جزئی بیان شده تا اینکه جواب عباراتی نظیر چه کسی، چه ، چه موقع ، کجا و چطور، مشخص گردد. در حین اینکه برنامه ها اجرا می شوند، بایستی نتایج کار ارزیابی گشته و در حد مورد لزوم در جهت بهبود برنامه P.Mتجدید نظر انجام گردد. طرح و اجرای یک برنامه P.Mمطلوب بعد از آنکه تمامی تجهیزات وارد و نصب گردد و روشها و فواصل کاملا تنظیم گردند، حداقل چند ماه و حتی یک سال یا بیشتر وقت می برد.

2-3- نقش برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات در کارخانجات

نگهداری و تعمیرات به مجموعه فعالیتهایی اطلاق می گردد که سبب افزایش عمر مفید ماشین آلات می شود و کاهش مصرف قطعات یدکی و انرژی و هزینه را نیز به دنبال دارد و کارایی و راندمان عملی ماشین آلات را افزایش می دهد با نگهداری و تعمیرات باید بیشتر برخوردی مهندسی و عملی شود تا برخوردی تئوریک و غیر عملی.

اگر چه از مبانی علمی در تدوین سیستم استفاده می شود، ولی در شرایط هر کارخانه و نیازها و مشکلات را نیز نمی توان نادیده گرفت و لذا سعی بر این است که سیستم نگهداری و تعمیرات را با همکاری مهندسان و کارشناسان هر کارخانه تدوین نمود. تا چنین سیستمی در زمان اجرا با کارخانه بیگانه و دور از ذهن پرسنل اجرایی نباشد. در تدوین سیستم و اجرای آن نقش نیروی انسانی و طرز تفکر و نگرش پرسنل فنی به سیستمی که تدوین یا اجرا خواهد شد را باید در نظر داشت و باید متوجه بود که هر سیستم یا روش جدید پرسنل و نیروی انسانی، دوگانگی ایجاد کرده و این دوگانگی مقاومت هایی را از طرف پرسنل به دنبال دارد. لذا ظرفیت کار را نباید از دست داد و اگر که اصل مهم اساسی در اجرای هر سیستم قاطعیت در مدیریت است، اما ایجاد انگیزه در پرسنل برای اجرای سیستم یکی از ضروریات مهم می باشد و تفهیم این نکته که (افراد هستند که برنامه را اجرا می کنند نه آدمهای آهنی) سنگینی مسئولیت ما را به عنون تدوین کننده سیستم، بیشتر می کند و لذا مشارکت دادن افراد متخصص در تدوین سیستم هم از مقاومت های احتمالی آنها جلوگیری می کند و هم اطلاعات و دستورالعمل های جمع آوری شده را غنی تر و قابل اجراتر می سازد.

با توجه به اینکه تداوم بکارگیری هر سیستم از تدوین آن مشکل تر است لذا پویایی و دینامیک بودن سیستم نگهداری و تعمیرات از اهمیت ویژه ای برخوردار است که سبب تکامل این سیستم می گردد. به عنوان مثال ممکن است برخی از مواردی که در زمان تدوین سیستم در نظر گرفته شده در جریان مرحله اجرای سیستم نیاز به اصلاح داشته باشد. از این رو سیستم باید قابلیت انعطاف داشته باشد. تا در شرایط مختلف برنامه را به گونه ای تغییر دهد که رسیدن به اهداف را امکان پذیر و نگهداری و تعمیرات را همواره و در هر حال بهینه نماید. اصلی ترین هدف سیستم نگهداری و تعمیرات همان بهینه کردن توانایی های ماشین آلات به منظور رسیدن به حداکثر تولید و کاهش فرسایش و خرابی آنهاست. دستیابی به اهداف دیگری نیز در کنار رسیدن به هدف اصلی مد نظر می باشد که عبارتند از :

- ایجاد آرشیومدارک فنی به عنوان بانک اطلاعاتی کارخانه

- بررسی و آنالیز فنی اقتصادی نگهداری و تعمیرات انجام شده

- کاهش هزینه های انرژی مانند (برق- سوخت و غیره)

-ایجاد زمان توقف کمتر در مقابل تولید بیشتر که نتیجتا قیمت تمام شده محصول را کاهش
می دهد.

-کاهش هزینه های تعمیرات تکراری و متوالی و در نتیجه استفاده بهتر از قطعات یدکی و نیروی انسانی

 

نظرات (0)
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.